Vastuullinen matkailuyrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: TOU007AS2A-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2023 - 13.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.01.2023 - 19.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Porvoon toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Rilla Engblom
- Antti Kurhinen
- Ryhmät
-
REB2PC1Restonomi, monimuoto, 2. lukukausi, Porvoo, ryhmä 1
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- TOU007AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Johdanto ja yrittäjyys, viikko 4, Antti ja Rilla
- johdanto
- yritysideasta liikeideaksi ja liiketoimintasuunnitelmaksi
Asiakaslähtöisyys ja kilpailukeinot, viikko 6, Rilla ja Antti
- miten asiakkaat vaativat vastuullisuutta ja miten yrittäjänä vastaan asiakastarpeisiin
- miten vastuullisuus näkyy eri kilpailukeinoissa: hinnoittelu, tuote/palvelu, saatavuus, ma-viestintä, henkilöt, prosessit ja toimintaympäristö
Vastuullisuus, viikko 9, Antti ja Rilla
- Sustainable Travel Finland -ohjelma
- ympäristösertifikaatit
Klinikkatyöskentely, viikko 16, Rilla ja Antti
- Opiskelijoiden omien yritysideoiden sparrausta
Päätösseminaari, viikko 19, Rilla/Antti
- Portfolion esittely: vastuullisen yrityksen/liikeidean kehittäminen
Intro
Tämän päivän matkailuyrittäjä ymmärtää vastuullisten toimintatapojen merkityksen tulevaisuudelle. Tällä kurssilla opit kehittämään vastuullisen matkailuyrityksen kilpailukeinoja ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden ja laadun merkityksen. Tule tutustumaan vastuulliseen yrittäjyyteen, sillä vastuullisuus on matkailualan yritykselle kilpailuetu!
Oppimateriaalit
Oppimisalusta materiaali.
Uusyrityskeskus: Perustamisopas uusille yrittäjille
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Blended-toteutus. Viisi lähitapaamista. Ryhmä- ja yksilötehtäviä tapaamisen ulkopuolella.
Työelämäyhteydet
Opintojakso on hyvin työelämäkeskeinen:
1. matkailuyrittäjyyden perusteet
2. vastuullisuuden merkitys asiakkaille yrittäjyyden lähtökohtana
3. vastuullisen matkailuliiketoiminnan kehittäminen STF-polun avulla
4. matkailuliiketoiminnan vastuulliset kilpailukeinot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Näyttö
Oppimistehtävät
Ryhmätehtävä 1 (60 pistettä): Vastuullisen elämysalan yrityksen perustaminen
Tavoitteena on vastuullisuuden eri ulottuvuudet ja Sustainable Travel Finland –ohjelman vaatimuksen huomioonottavan uuden elämysalan yrityksen perustaminen
Yritys perustetaan eri markkinoinnin kilpailukeinojen kautta asiakastarpeet huomioiden
Tehtävä raportoidaan power point –muodossa ja esitetään muille ryhmille viikolla 19
Esityksessä on pakollinen läsnäolo: esitys max. 15 minuuttia, joka on tiivistetty kuvaus koko power pointistä.
Ryhmätehtävä 2 (20 pistettä): Yrityksen strategiset peruspilarit, asiakaskohderyhmä ja markkinoinnin kilpailukeinot
Kuvatkaa yrityksenne strategiset peruspilarit, kohderyhmät ja kilpailukeinot vastuullisuus huomioiden.
Tehkää raportti, jonka pituus on max. 2 sivua.
Yksilötehtävä (10 pistettä): Strateginen suunnittelu: visio, missio ja arvot
Mitä arvot, visio ja missio tarkoittavat?
Etsi esimerkkejä elämysalan yritysten missiosta, arvoista ja visiosta.
Miten näissä on huomioitu vastuullisuus?
Tee max. 2 sivun raportti.
Aktiivinen osallistuminen tuntitehtäviin ja keskusteluihin (10 pistettä)
Arviointiin vaikuttaa läsnäolo lähiopetuskerroilla.
Arviointitavat
Ryhmätehtävä 1: 60 %
Ryhmätehtävä 2: 20 %
Yksilötehtävä 1: 10 %
Aktiivinen osallistuminen tuntitehtäviin 10 %