Elämysmuotoilun prosessit ja työkalut (5 op)
Toteutuksen tunnus: TOU003AS2A-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2023 - 13.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.01.2023 - 19.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Porvoon toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
24.1. ti kello 11 – 13.45 (huom! tiistaipäivä)
Ennakkotehtävät:
- suositellaan käyntiä matkamessuilla (tutustua elämyksiin jne.)
- tutustu Doerziin ja valitse sieltä kaksi itseäsi kiinnostavaa matkailutuotetta
- lue Elämyksen ulottuvuudet -materiaalista diat 1, 2 ja 3 ja tee sivun kolme tehtävä
Tuntien sisältö:
- kurssin rakenne, tehtävät ja projektin esittely (15 minuuttia)
- ennakkotehtävän purku ryhmissä 30 – 45 minuuttia
- elämyskolmio ja elämysten ulottuvuudet: nostetaan esille asioita ja kerrotaan oppimistehtävästä
- tutustumista Koillis-Uusimaan vetovoimatekijöihin ryhmissä eri kunnista (Mäntsälä, Askola, Pukkila, Pornainen) -> esitellään toisille
Oppimistehtävä (yksilötyö) 15 %
Tee lyhennelmät blogipostauksena (noin 700 sanaa/power point -paketti) elämyskolmiosta ja elämysten ulottuvuuksista + tehtävät power pointeista
Blogin ohjeistus –
6.2. ma kello 8.30 – 11
Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15
9.15 – 10 Service design ja menetelmät
Tanja Suokivi: kello 10 – 10.45 Koillis-Uusimaan matkakohteena esittely + toiveita projektin tuloksista
10.45 – 11.30 Projektien tekemistä ryhmissä: miten projekti etenee ja miten menetelmiä sovelletaan (empathy map/empatiakanvas, benchmarking, Doerz-materiaalin tuottaminen (prototyypin tekeminen) ja testaus kohderyhmällä)
13.3. ma kello 8.30 – 11
Projektin etenemisen esittely, palaute ja coaching
Oppimistehtävä (yksilötyö) 10 %
Tee blogiteksti (noin 700 sanaa), jossa tutustut johonkin matkailun/vieraanvaraisuusalan kohteeseen ja teet selkoa siitä, kuinka saavutettava kohde on fyysisesti sekä digitaalisesti eri kohderyhmien kannalta. Tutustu etukäteen inklusiivisuuteen liittyvää power point -esitykseen.
17.4. ma kello 8.30 – 11
Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15
Alustavan version esittely Doerz-materiaalista toimeksiantajalle, palaute ja coaching
8.5. ma kello 8.30 – 11
- esitykset ja palaute kurssista
Projekti + esitys = 75 prosenttia
- oppimisprosessin kuvaus, esim. power pointin muodossa (sisältää, miten olet soveltanut teoriaa ja metodeja, esim. asiakasymmärryksen hankkiminen ja benchmarkkaus)
- elämysten (kaksi) visualisointi ja kuvaukset Doerziin
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
1. Contact 2. Blended 3. Online
Intro
Tämän opintojakson aikana kehität vahvan ymmärryksen elämysmuotoiluprosessista ja sen merkityksestä elämyksiin ja transformaation pohjautuvien tuotteiden kehittämisessä. Sinulla on mahdollisuus soveltaa ja arvioida elämysmuotoiluprosessia tiettyyn liiketoimintakontekstiin ja ymmärtää asiakkaalle muodostuvaa arvoa. Oppituntien aikana käytät ja arvioit myös erilaisia menetelmiä ja työkaluja merkityksellisten kokemusten suunnitteluun.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Moodlesta
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Ryhmätyötä itsenäisesti ja lähiopiskelua
Työelämäyhteydet
Projektityö Koillis-Uusimaan matkailun kehittämiseksi:
RouteMAPP - projekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Materiaaleja kansainvälisistä lähteistä
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Näyttö
Oppimistehtävät
24.1. ti kello 11 – 13.45 (huom! tiistaipäivä)
Ennakkotehtävät:
- suositellaan käyntiä matkamessuilla (tutustua elämyksiin jne.)
- tutustu Doerziin ja valitse sieltä kaksi itseäsi kiinnostavaa matkailutuotetta
- lue Elämyksen ulottuvuudet -materiaalista diat 1, 2 ja 3 ja tee sivun kolme tehtävä
Tuntien sisältö:
- kurssin rakenne, tehtävät ja projektin esittely (15 minuuttia)
- ennakkotehtävän purku ryhmissä 30 – 45 minuuttia
- elämyskolmio ja elämysten ulottuvuudet: nostetaan esille asioita ja kerrotaan oppimistehtävästä
- tutustumista Koillis-Uusimaan vetovoimatekijöihin ryhmissä eri kunnista (Mäntsälä, Askola, Pukkila, Pornainen) -> esitellään toisille
Oppimistehtävä (yksilötyö) 15 %
Tee lyhennelmät blogipostauksena (noin 700 sanaa/power point -paketti) elämyskolmiosta ja elämysten ulottuvuuksista + tehtävät power pointeista
Blogin ohjeistus –
6.2. ma kello 8.30 – 11
Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15
9.15 – 10 Service design ja menetelmät
Tanja Suokivi: kello 10 – 10.45 Koillis-Uusimaan matkakohteena esittely + toiveita projektin tuloksista
10.45 – 11.30 Projektien tekemistä ryhmissä: miten projekti etenee ja miten menetelmiä sovelletaan (empathy map/empatiakanvas, benchmarking, Doerz-materiaalin tuottaminen (prototyypin tekeminen) ja testaus kohderyhmällä)
13.3. ma kello 8.30 – 11
Projektin etenemisen esittely, palaute ja coaching
Oppimistehtävä (yksilötyö) 10 %
Tee blogiteksti (noin 700 sanaa), jossa tutustut johonkin matkailun/vieraanvaraisuusalan kohteeseen ja teet selkoa siitä, kuinka saavutettava kohde on fyysisesti sekä digitaalisesti eri kohderyhmien kannalta. Tutustu etukäteen inklusiivisuuteen liittyvää power point -esitykseen.
17.4. ma kello 8.30 – 11
Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15
Alustavan version esittely Doerz-materiaalista toimeksiantajalle, palaute ja coaching
8.5. ma kello 8.30 – 11
- esitykset ja palaute kurssista
Projekti + esitys = 75 prosenttia
- oppimisprosessin kuvaus, esim. power pointin muodossa (sisältää, miten olet soveltanut teoriaa ja metodeja, esim. asiakasymmärryksen hankkiminen ja benchmarkkaus)
- elämysten (kaksi) visualisointi ja kuvaukset Doerziin
Arviointitavat
Oppimistehtävät 1,2 ja projekti toimeksiantajalle
opettaja-, vertais- ja toimeksiantajapalaute