Elämysmuotoilun prosessit ja työkalut (5 op)

Toteutuksen tunnus: TOU003AS2A-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 13.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.01.2023 - 19.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Niina Moilanen
Antti Kurhinen
Ryhmät
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
TOU003AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

24.1. ti kello 11 – 13.45 (huom! tiistaipäivä)
Ennakkotehtävät:
- suositellaan käyntiä matkamessuilla (tutustua elämyksiin jne.)
- tutustu Doerziin ja valitse sieltä kaksi itseäsi kiinnostavaa matkailutuotetta
- lue Elämyksen ulottuvuudet -materiaalista diat 1, 2 ja 3 ja tee sivun kolme tehtävä

Tuntien sisältö:
- kurssin rakenne, tehtävät ja projektin esittely (15 minuuttia)
- ennakkotehtävän purku ryhmissä 30 – 45 minuuttia


- elämyskolmio ja elämysten ulottuvuudet: nostetaan esille asioita ja kerrotaan oppimistehtävästä
- tutustumista Koillis-Uusimaan vetovoimatekijöihin ryhmissä eri kunnista (Mäntsälä, Askola, Pukkila, Pornainen) -> esitellään toisille

Oppimistehtävä (yksilötyö) 15 %
Tee lyhennelmät blogipostauksena (noin 700 sanaa/power point -paketti) elämyskolmiosta ja elämysten ulottuvuuksista + tehtävät power pointeista

Blogin ohjeistus –


6.2. ma kello 8.30 – 11

Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15

9.15 – 10 Service design ja menetelmät

Tanja Suokivi: kello 10 – 10.45 Koillis-Uusimaan matkakohteena esittely + toiveita projektin tuloksista

10.45 – 11.30 Projektien tekemistä ryhmissä: miten projekti etenee ja miten menetelmiä sovelletaan (empathy map/empatiakanvas, benchmarking, Doerz-materiaalin tuottaminen (prototyypin tekeminen) ja testaus kohderyhmällä)

13.3. ma kello 8.30 – 11

Projektin etenemisen esittely, palaute ja coaching

Oppimistehtävä (yksilötyö) 10 %
Tee blogiteksti (noin 700 sanaa), jossa tutustut johonkin matkailun/vieraanvaraisuusalan kohteeseen ja teet selkoa siitä, kuinka saavutettava kohde on fyysisesti sekä digitaalisesti eri kohderyhmien kannalta. Tutustu etukäteen inklusiivisuuteen liittyvää power point -esitykseen.

17.4. ma kello 8.30 – 11

Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15
Alustavan version esittely Doerz-materiaalista toimeksiantajalle, palaute ja coaching



8.5. ma kello 8.30 – 11
- esitykset ja palaute kurssista

Projekti + esitys = 75 prosenttia

- oppimisprosessin kuvaus, esim. power pointin muodossa (sisältää, miten olet soveltanut teoriaa ja metodeja, esim. asiakasymmärryksen hankkiminen ja benchmarkkaus)
- elämysten (kaksi) visualisointi ja kuvaukset Doerziin

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

1. Contact 2. Blended 3. Online

Intro

Tämän opintojakson aikana kehität vahvan ymmärryksen elämysmuotoiluprosessista ja sen merkityksestä elämyksiin ja transformaation pohjautuvien tuotteiden kehittämisessä. Sinulla on mahdollisuus soveltaa ja arvioida elämysmuotoiluprosessia tiettyyn liiketoimintakontekstiin ja ymmärtää asiakkaalle muodostuvaa arvoa. Oppituntien aikana käytät ja arvioit myös erilaisia menetelmiä ja työkaluja merkityksellisten kokemusten suunnitteluun.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Moodlesta

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Ryhmätyötä itsenäisesti ja lähiopiskelua

Työelämäyhteydet

Projektityö Koillis-Uusimaan matkailun kehittämiseksi:
RouteMAPP - projekti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Materiaaleja kansainvälisistä lähteistä

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Näyttö

Oppimistehtävät

24.1. ti kello 11 – 13.45 (huom! tiistaipäivä)
Ennakkotehtävät:
- suositellaan käyntiä matkamessuilla (tutustua elämyksiin jne.)
- tutustu Doerziin ja valitse sieltä kaksi itseäsi kiinnostavaa matkailutuotetta
- lue Elämyksen ulottuvuudet -materiaalista diat 1, 2 ja 3 ja tee sivun kolme tehtävä

Tuntien sisältö:
- kurssin rakenne, tehtävät ja projektin esittely (15 minuuttia)
- ennakkotehtävän purku ryhmissä 30 – 45 minuuttia


- elämyskolmio ja elämysten ulottuvuudet: nostetaan esille asioita ja kerrotaan oppimistehtävästä
- tutustumista Koillis-Uusimaan vetovoimatekijöihin ryhmissä eri kunnista (Mäntsälä, Askola, Pukkila, Pornainen) -> esitellään toisille

Oppimistehtävä (yksilötyö) 15 %
Tee lyhennelmät blogipostauksena (noin 700 sanaa/power point -paketti) elämyskolmiosta ja elämysten ulottuvuuksista + tehtävät power pointeista

Blogin ohjeistus –


6.2. ma kello 8.30 – 11

Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15

9.15 – 10 Service design ja menetelmät

Tanja Suokivi: kello 10 – 10.45 Koillis-Uusimaan matkakohteena esittely + toiveita projektin tuloksista

10.45 – 11.30 Projektien tekemistä ryhmissä: miten projekti etenee ja miten menetelmiä sovelletaan (empathy map/empatiakanvas, benchmarking, Doerz-materiaalin tuottaminen (prototyypin tekeminen) ja testaus kohderyhmällä)

13.3. ma kello 8.30 – 11

Projektin etenemisen esittely, palaute ja coaching

Oppimistehtävä (yksilötyö) 10 %
Tee blogiteksti (noin 700 sanaa), jossa tutustut johonkin matkailun/vieraanvaraisuusalan kohteeseen ja teet selkoa siitä, kuinka saavutettava kohde on fyysisesti sekä digitaalisesti eri kohderyhmien kannalta. Tutustu etukäteen inklusiivisuuteen liittyvää power point -esitykseen.

17.4. ma kello 8.30 – 11

Oppimistehtävän purkamista ryhmissä 8.30 – 9.15
Alustavan version esittely Doerz-materiaalista toimeksiantajalle, palaute ja coaching



8.5. ma kello 8.30 – 11
- esitykset ja palaute kurssista

Projekti + esitys = 75 prosenttia

- oppimisprosessin kuvaus, esim. power pointin muodossa (sisältää, miten olet soveltanut teoriaa ja metodeja, esim. asiakasymmärryksen hankkiminen ja benchmarkkaus)
- elämysten (kaksi) visualisointi ja kuvaukset Doerziin

Arviointitavat

Oppimistehtävät 1,2 ja projekti toimeksiantajalle
opettaja-, vertais- ja toimeksiantajapalaute

Go back to top of page