Tulevaisuuksien tutkimus (5op)
Toteutuksen tunnus: TKI2HM003-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2020 - 24.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2020 - 20.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- YJO Journalismin ylempi amk
- LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
- PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
- LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kurssin lähiopetuksessa painottuu tekeminen ja työpajaharjoitukset ja lähioepetukseen osallistuminen ja sen aikana tehtävät tehtävät muodostavat 30 % kurssiarvosanasta. Yhdeltä lähiopetuskerralta on mahdollista olla pois.
Lähitapaamiset lauantaisin 18.1, 1.2 ja 29.2 klo 09-17
18.1.2020: Kurssin ABC. Johdanto kurssiin ja tulevaisuuden tutkimukseen. MITÄ se on ? MIKSI siihen kannattaa perehtyä?Tulevaisuudentutkimus tieteessä ja työelämässä. MISSÄ sitä voi hyödyntää (Strategia, muutos ja liiketoiminnan ja työelämän kehittäminen, opinnäytetyö jne )? Terminologia: megatrendit, hiljaiset signaalit ja villit kortit.
1.2.2020 - PÄÄSTÄ IRTI nykyhetkestä. Teemana tulevaisuuden tutkimuksen, ennakoinnin, kehittämisen ja ideoinnin työkalut ja menetelmät. MITEN tutkitaan ja ennakoidaan? MITEN hankittua tietoa hyödynnetään?
29.2 KOHTI UUTTA. Kehittämissuunnitelmien pitchaukset. Vierailija (todennäköisesti tohtoriopiskelija Juho Ruotsalainen Tulevaisuudentutkimuskeskuksesta . Kurssin lopetus.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Toteutus voi sisältää kirjallisuutta, tehtäviä, T&K yhteistyötä ja yritysprojekteja. Opintojaksoon sisältyy pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Intro
Tulevaisuuden tutkimus on monitieteinen lähestymistapa, joka pyrkii ymmärtämään ja ennustamaan tulevaisuuden kehitystä eri aloilla. Tässä opintojaksossa tutustumme tulevaisuuden tutkimuksen perusteisiin, menetelmiin ja sovelluksiin.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ja kirjallisuuslistat löytyvät oppimisalustalta (Moodle) ja ne julkaistaan 17.1.2010 mennessä.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Toteutus voi sisältää kirjallisuutta, tehtäviä, T&K yhteistyötä ja yritysprojekteja. Opintojaksoon sisältyy pakollisena oman oppimisen arviointi.
Sisältö:
- Tulevaisuussuuntautuneisuus – tulevaisuuteen liittyvät erityispiirteet ja konseptit
- Tulevaisuudentutkimuksen lähestymistavat, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- Tulevaisuudentutkimuksen hyödyntäminen muutoksessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä aineistoja ja tutkimustietoa, sekä analysoidaan tulevaisuuden trendejä ja signaaleja globaalisti.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.
Oppimistehtävät
Kyseessä on kurssi, joka tukee erinomaisesti strategiatyötä, organisaatioiden muutosten ennakointia ja liiketoiminnan kehittämistä sekä antaa eväitä opinnäytetyön tekemiseen. Kurssilla on mahdollista valita omaan elämäntilanteeseen / työhön / toimialaan parhaiten sopiva ja kiinnostavin fokus ja keskittyä tehtävissä tähän.
Kurssin lähiopetuksessa painottuu tekeminen ja työpajaharjoitukset. Lähiopetukseen osallistuminen ja lauantaitapaamisten aikana tehtävät harjoitukset muodostavat 30 % kurssiarvosanasta.
Kurssiarvosana muodostuu seuraavasti:
Lähiopetus + lähiopetuksen aikana tehdyt tehtävät 30 %
Tulevaisuudentutkimusmenetelmien avulla luotu kirjallinen kehittämissuunnitelma + suullinen esitys 70 %
Arviointitavat
Arviointi asteikolla 1-5