Tulevaisuuksien tutkimus (5op)

Toteutuksen tunnus: TKI2HM003-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2020 - 24.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2020 - 20.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
YJO Journalismin ylempi amk
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Opettajat
Merja Drake
Mirka Sunimento
Ryhmät
YJO
YJO Journalismin yamk
Opintojakso
TKI2HM003

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Kurssin lähiopetuksessa painottuu tekeminen ja työpajaharjoitukset ja lähioepetukseen osallistuminen ja sen aikana tehtävät tehtävät muodostavat 30 % kurssiarvosanasta. Yhdeltä lähiopetuskerralta on mahdollista olla pois.

Lähitapaamiset lauantaisin 18.1, 1.2 ja 29.2 klo 09-17

18.1.2020: Kurssin ABC. Johdanto kurssiin ja tulevaisuuden tutkimukseen. MITÄ se on ? MIKSI siihen kannattaa perehtyä?Tulevaisuudentutkimus tieteessä ja työelämässä. MISSÄ sitä voi hyödyntää (Strategia, muutos ja liiketoiminnan ja työelämän kehittäminen, opinnäytetyö jne )? Terminologia: megatrendit, hiljaiset signaalit ja villit kortit.

1.2.2020 - PÄÄSTÄ IRTI nykyhetkestä. Teemana tulevaisuuden tutkimuksen, ennakoinnin, kehittämisen ja ideoinnin työkalut ja menetelmät. MITEN tutkitaan ja ennakoidaan? MITEN hankittua tietoa hyödynnetään?

29.2 KOHTI UUTTA. Kehittämissuunnitelmien pitchaukset. Vierailija (todennäköisesti tohtoriopiskelija Juho Ruotsalainen Tulevaisuudentutkimuskeskuksesta . Kurssin lopetus.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Toteutus voi sisältää kirjallisuutta, tehtäviä, T&K yhteistyötä ja yritysprojekteja. Opintojaksoon sisältyy pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Intro

Tulevaisuuden tutkimus on monitieteinen lähestymistapa, joka pyrkii ymmärtämään ja ennustamaan tulevaisuuden kehitystä eri aloilla. Tässä opintojaksossa tutustumme tulevaisuuden tutkimuksen perusteisiin, menetelmiin ja sovelluksiin.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit ja kirjallisuuslistat löytyvät oppimisalustalta (Moodle) ja ne julkaistaan 17.1.2010 mennessä.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Toteutus voi sisältää kirjallisuutta, tehtäviä, T&K yhteistyötä ja yritysprojekteja. Opintojaksoon sisältyy pakollisena oman oppimisen arviointi.
Sisältö:
- Tulevaisuussuuntautuneisuus – tulevaisuuteen liittyvät erityispiirteet ja konseptit
- Tulevaisuudentutkimuksen lähestymistavat, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- Tulevaisuudentutkimuksen hyödyntäminen muutoksessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä aineistoja ja tutkimustietoa, sekä analysoidaan tulevaisuuden trendejä ja signaaleja globaalisti.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.

Oppimistehtävät

Kyseessä on kurssi, joka tukee erinomaisesti strategiatyötä, organisaatioiden muutosten ennakointia ja liiketoiminnan kehittämistä sekä antaa eväitä opinnäytetyön tekemiseen. Kurssilla on mahdollista valita omaan elämäntilanteeseen / työhön / toimialaan parhaiten sopiva ja kiinnostavin fokus ja keskittyä tehtävissä tähän.

Kurssin lähiopetuksessa painottuu tekeminen ja työpajaharjoitukset. Lähiopetukseen osallistuminen ja lauantaitapaamisten aikana tehtävät harjoitukset muodostavat 30 % kurssiarvosanasta.


Kurssiarvosana muodostuu seuraavasti:

Lähiopetus + lähiopetuksen aikana tehdyt tehtävät 30 %
Tulevaisuudentutkimusmenetelmien avulla luotu kirjallinen kehittämissuunnitelma + suullinen esitys 70 %

Arviointitavat

Arviointi asteikolla 1-5

Go back to top of page