Tutkimustyön perusteet ja menetelmät (3op)

Toteutuksen tunnus: THE7LH101-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2020 - 03.04.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.03.2020 - 22.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
HELI Liiketalouden koulutusohjelma
Opettajat
Juha Lindstedt
Ryhmät
LH5PAACC
LH5PAACC Suuntautumismoduuli (N), Raha ja talous
LH5PAGLO
LH5PAGLO Suuntautumismoduuli (N) Global markets and trade
LH5PAFIE
LH5PAFIE LH5PAFIE
LH5PACOM
LH5PACOM
LH5PACUS
LH5PACUS Suuntautumismoduuli (N), Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet
Opintojakso
THE7LH101

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Lukujärjestyksessä ilmoitettu aikataulu. Mahdolliset poikkeamat ilmoitetaan Moodlessa.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakso muodostuu lähiopetustunneista ja itsenäisestä työskentelystä, yhteensä 81 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään toteutusmuodosta riippuen luentoja, harjoituksia, pienryhmätyöskentelyä ja esimerkkitapauksia. Opintojaksolla suoritetaan opinnäytetyön ajokorttikoe Webropolissa olevalla automaattisen tarkastuksen ja arvioinnin sisältävällä testillä. Testin suorittaminen edellyttää MyNetin opinnäytetyöohjeistukseen (erityisesti raportointiohjeeseen) tutustumista.
Oman oppimisen arviointi 1 h. - ks. lisätiedot kohta.

Opintojakso on korvattavissa toisessa korkeakoulussa suoritetulla vastaavalla opintojaksolla. Tällöinkin on erittäin suositeltavaa tehdä opinnäytetyön ajokorttikoe, jotta Haaga-Helian raportoitiohje tulee tutuksi.

Oppimateriaalit

Heikkilä, T. 2014, 2008. Tilastollinen tutkimus. 7–9. uudistettu painos. Edita, Helsinki.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2015. Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö. 15. tai vanhempi painos. Gaudeamus, Helsinki.
Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona: miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyönä? Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018, 2009, 2004. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
Uusitalo, H. 1991. Tiede, tutkimus ja tutkielma: johdatus tutkielman maailmaan. WSOY. Juva.
Luentomateriaali ja opettajan ilmoittama muu oheismateriaali.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakso muodostuu lähiopetustunneista ja itsenäisestä työskentelystä, yhteensä 81 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja ja harjoituksia (learning by doing).
Oman oppimisen arviointi 1 h.

Työelämäyhteydet

Opintojaksolla ei suoraan ole työelämäyhteyttä, vaan sitä seuraavassa opiskelijan omassa opinnäytetyössä on mahdollista hyödyntää hankittua osaamista työelämäkontekstissa toimeksiantona tai muutoin jotakin organisaatiota tai yritystä hyödyttävässä opinnäytetyössä,

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tehdään Moodlessa. Mahdolliset uusinnat sovitaan suoraan luennoitsijan kanssa. Harjoituksia ei voi uusia/korottaa. Mikäli opintojakso jää kesken, on tehdyt harjoitukset hyväksiluettavissa seuraavalla toteutuksella, jossa on sama rakenne ja sisältö.

Kansainvälisyys

Tutkimuksissa noudatetaan kansainvälisiä standardeja ja alan kirjallisuus tukeutuu pääosin anglo-amerikkalaisiin lähteisiin.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Luennolta poissaolot voi korvata kirjallisuutta lukemalla ja tekemällä luentoharjoituksia vastaavat harjoitukset Moodlessa.

Oppimistehtävät

Harjoitukset, tentti ja oman oppisen arviointitehtävä.

Arviointitavat

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Harjoitukset (6 kpl) tuottavat enintään 6 x 10 = 60 pistettä, esseemuotoinen tentti enintään 40 pistettä. Maksimi pistemäärä opintojaksosta on 100. Arvosanan 1 saa 40 pisteellä, joka voi koostua pelkästään harjoituspisteistä, pelkästään tenttipisteistä tai harjoitus- ja tenttipisteistä yhteensä. Muut arvosanat määräytyvät seuraavasti 60 p = 2; 70 p = 3; 80 p = 4; 90 p = 5.

Siirry alkuun