Tutkimustyön perusteet ja menetelmät (3op)
Toteutuksen tunnus: THE7LH101-3030
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2020 - 03.04.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.03.2020 - 22.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- HELI Liiketalouden koulutusohjelma
- Opettajat
- Juha Lindstedt
- Ryhmät
-
LH5PAACCLH5PAACC Suuntautumismoduuli (N), Raha ja talous
-
LH5PAGLOLH5PAGLO Suuntautumismoduuli (N) Global markets and trade
-
LH5PAFIELH5PAFIE LH5PAFIE
-
LH5PACOMLH5PACOM
-
LH5PACUSLH5PACUS Suuntautumismoduuli (N), Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet
- Opintojakso
- THE7LH101
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Lukujärjestyksessä ilmoitettu aikataulu. Mahdolliset poikkeamat ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso muodostuu lähiopetustunneista ja itsenäisestä työskentelystä, yhteensä 81 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään toteutusmuodosta riippuen luentoja, harjoituksia, pienryhmätyöskentelyä ja esimerkkitapauksia. Opintojaksolla suoritetaan opinnäytetyön ajokorttikoe Webropolissa olevalla automaattisen tarkastuksen ja arvioinnin sisältävällä testillä. Testin suorittaminen edellyttää MyNetin opinnäytetyöohjeistukseen (erityisesti raportointiohjeeseen) tutustumista.
Oman oppimisen arviointi 1 h. - ks. lisätiedot kohta.
Opintojakso on korvattavissa toisessa korkeakoulussa suoritetulla vastaavalla opintojaksolla. Tällöinkin on erittäin suositeltavaa tehdä opinnäytetyön ajokorttikoe, jotta Haaga-Helian raportoitiohje tulee tutuksi.
Oppimateriaalit
Heikkilä, T. 2014, 2008. Tilastollinen tutkimus. 7–9. uudistettu painos. Edita, Helsinki.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2015. Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö. 15. tai vanhempi painos. Gaudeamus, Helsinki.
Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona: miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyönä? Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018, 2009, 2004. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
Uusitalo, H. 1991. Tiede, tutkimus ja tutkielma: johdatus tutkielman maailmaan. WSOY. Juva.
Luentomateriaali ja opettajan ilmoittama muu oheismateriaali.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso muodostuu lähiopetustunneista ja itsenäisestä työskentelystä, yhteensä 81 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja ja harjoituksia (learning by doing).
Oman oppimisen arviointi 1 h.
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla ei suoraan ole työelämäyhteyttä, vaan sitä seuraavassa opiskelijan omassa opinnäytetyössä on mahdollista hyödyntää hankittua osaamista työelämäkontekstissa toimeksiantona tai muutoin jotakin organisaatiota tai yritystä hyödyttävässä opinnäytetyössä,
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tehdään Moodlessa. Mahdolliset uusinnat sovitaan suoraan luennoitsijan kanssa. Harjoituksia ei voi uusia/korottaa. Mikäli opintojakso jää kesken, on tehdyt harjoitukset hyväksiluettavissa seuraavalla toteutuksella, jossa on sama rakenne ja sisältö.
Kansainvälisyys
Tutkimuksissa noudatetaan kansainvälisiä standardeja ja alan kirjallisuus tukeutuu pääosin anglo-amerikkalaisiin lähteisiin.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Luennolta poissaolot voi korvata kirjallisuutta lukemalla ja tekemällä luentoharjoituksia vastaavat harjoitukset Moodlessa.
Oppimistehtävät
Harjoitukset, tentti ja oman oppisen arviointitehtävä.
Arviointitavat
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Harjoitukset (6 kpl) tuottavat enintään 6 x 10 = 60 pistettä, esseemuotoinen tentti enintään 40 pistettä. Maksimi pistemäärä opintojaksosta on 100. Arvosanan 1 saa 40 pisteellä, joka voi koostua pelkästään harjoituspisteistä, pelkästään tenttipisteistä tai harjoitus- ja tenttipisteistä yhteensä. Muut arvosanat määräytyvät seuraavasti 60 p = 2; 70 p = 3; 80 p = 4; 90 p = 5.