Ruotsin valmentavat opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: SWE8LH101-3042
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.08.2021 - 20.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Malmin toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- HELI Liiketalouden koulutusohjelma
- Opettajat
- Antti Oksanen
- Ryhmät
-
LH1MA3LH1MA3 HELI/Malmi/nuoret 1.lukukausi
-
CONTACTLähitoteutus
- Opintojakso
- SWE8LH101
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kurssi kestää koko syksyn eli jaksot 1 ja 2 / 2021
Jakso 1/20201 opetus tiistaisin kello 10.00 - 11.30 luokassa 002 ja keskiviikkoisin 14.00 - 15.30 luokassa 001
.
v.34 24.08 Kurssin esittely, teksti Plugga smart för bättre resultat
25.08 verbit, monisteesta sivut 2-6
v.35 31.08 verbit, monisteesta sivut 6-9, suullinen itsensä esitteleminen,
01.09 substantiivit s. 9-15, harjoitukset s. 10, s. 12 ja s. 14 ja 15
Moodleen Uppgift 7 på s. 10 Etätehtävä D1, palautuspäivä 4.9
v.36 07.09 substantiivit s.16–18 ja sanajärjestys 19–20; harjoitukset s.16–17, 18, ja 20 (kaksi tehtävää);
08.09 suullisia harjoituksia: omasta työstä kertominen (kirjasta s.175–180)
Vapaaehtoinen tehtävä Moodleen Mitt drömjobb, palautuspäivä 11.9
v.37 14.09 sanajärjestys s.21–24; tehtävät s. 22, 23 ja 24.
15.09 suullisia harjoituksia: opinnoista kertominen (moniste) (kirjasta s.19–21)
v.38 21.09 adjektiivit s.25–29; tehtävät s.27, 28 ja 29;
22.09 suullisia harjoituksia småprat kirjasta s. 156–157, 159, 161
Moodleen uppgift 6 s. 29, palautuspäivä 25.9
v.39 28.09 pronominit s.30–34; tehtävät s.30, 31, 32–33
29.09 suullisia harjoituksia: mielipiteen ilmaukset, (kirjasta s. 166–167)
v.40 05.10 passiivit ja partisiipit s. 35–37; tehtävä s. 37
06.10 suullisia harjoituksia: yrityksistä kertominen, (kirjasta s. 181–184,
+ s. 51) ja suullisia harjoituksia: tuotteesta kertominen, (kirjasta s. 183–186)
v.41 12.10 kirjallinen: s. 37-39; tehtävät s.39; + suullisia harjoituksia
13.10 kertaustehtäviä + teksti
v.42 INTENSIVVECKA
Jakso 2 (2/2021) opetus maanantaisin 14.00 – 15.30, luokka 004
v.43 25.10 kirjallinen s. 40–43; tehtävät s. 40, 41, 43, teksti
v.44 01.11 kirjallinen: s.44–49; tehtävät s. 47–50, teksti
v.45 08.11 Kirjallinen tentti
v.46 15.11 Kokeen palautus, suullisia harjoituksia
v.47 22.11 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
v.48 29.11 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
v.49 06.12 SJÄLVSTÄNDIGHETSDAG
v.50 13.12 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähi- ja/tai virtuaalinen opetus
Oppimateriaalit
Opiskelumoniste SWE8LH101 Ruotsin valmentavat opinnot 2021 Oksanen
Edellä mainittu opiskelumoniste on vain minun, Antti Oksanen, kertauskurssilla. Se tulee Moodleen sähköisessa muodossa ja opiskelijoiden tulee tulostaa se itselleen ja tuoda se mukanaan tunnille.
Alla mainittua oppikirjaa ei tarvitse hankkia, mutta siitä voi olla apua joidenkin tehtävien tekemisessä.
Oppikirja: Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita, Mia Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. EDITA 2014, 2015
Alla mainitulla sivustolla on koottuna ruotsin kieliopin kaikki keskeiset seikat esimerkein selitettynä.
Grunderna i svenska språket. Att läsa, skriva och kommunicera bättre. www.http://www.grundenisvenska.se/
Alla mainitulla sivustolla on opiskeluvideoita aivan laidasta laitaan, käytännön kielenkäytöstä kieliopin moniin yksityiskohtiin
Svenska för alla - SFI - Steg/Learning steps www.https://swedish-for-all.se/sfi-steg-learning-steps/
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Normaali luokkaopetus, kirjallisia ja suullisia tehtäviä.
Työelämäyhteydet
Tämä on valmentava kurssi, jolla pyritään saamaan opiskelijat kertomaan itsestään, jostain yrityksestä ja sen jostain tuotteesta tai palvelusta. Mieluiten sellaisesta yrityksestä tai muusta organisaatiosta, jossa opiskelija itse on ollut töissä tai muutoin tuntee sen hyvin. Yleensä kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla on joku tuote tai palvelu, minkä vuoksi ne ylipäätään ovat olemassa. Tällaisesta teidän tulee voida kertoa ruotsiksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 08.11
Uusinnat Examissa.
Suullinen koe 22.11 tai 29.11 tai 13.12
Suullinen koe. 1. Esittelette itsenne, 2. kerrotte jostain suomalaisesta yrityksestä ja 3. sen yrityksen jostakin tuotteesta sekä 4. kerrotte harrastuksestanne, .
1,2 ja 3 yhteensä 2 min, 4. 2 min.
Kansainvälisyys
Ruotsin kielen opiskelu on jo sinänsä kansainvälisesti suuntautunutta. Ruotsin kielellä on käyttöä Suomessa, Ruotsissa ja Pohjoismaissa.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Tällä toteutuksella ei ole valinnaista tapaa suorittaa kurssia.
Virtuaalikurssi on myös mahdollinen, mutta se on erillinen toteutus.
Oppimistehtävät
Oppitunneilla tehdään runsaasti sekä kirjallisia että suullisia harjoitustehtäviä.
Moodleen palautettavia kirjallisia tehtäviä on kaksi pakollista:
1. s. 10 Kirjoita vähintään 100 sanaa aiheesta: En resa/en bok/en film/en konsert som jag inte glömmer. Tässä ovat verbit ja niiden oikeat aikamuodot keskeisessä osassa.
2. s. 29 Kirjoita vähintään 100 sanaa aiheesta: Kuvaile itseäsi/asuntoasi/kotipaikkakuntaasi ruotsiksi. Tässä ovat adjektiivit ja niiden taivustumuodot keskeisessä osassa.
3. Vapaaehtoinen tehtävä: Kirjoita vähintään 150 sanaa aiheesta: Mitt drömjobb
Arviointitavat
H=hyväskytty
0=hylätty
Sekä kirjallinen että suullinen osuus tulee suorittaa hyväksyttävästi, jotta opiskelija saa kurssin opintopisteet, 5 op.