Ruotsin valmentavat opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: SWE8LH101-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.01.2020 - 24.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2020 - 22.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Malmin toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
HELI Liiketalouden koulutusohjelma
Opettajat
Antti Oksanen
Ryhmät
EVENING
Iltaopetus
Opintojakso
SWE8LH101

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Kurssisuunnitelma Ruotsin valmentavat opinnot SWE8LH101-3026
Kurssi kestää koko kevään eli jaksot 3 ja 4 / 2020
Jakso 3/2020, opetus maanantaisin kello 17.40 - 20.30 luokassa 001
.
v.4 20.01 Kurssin esittely, teksti Plugga smart för bättre resultat
verbit, monisteesta sivut 2-6, suullinen itsensä esitteleminen,
v.5 27.01 verbit, monisteesta sivut 6-9,
substantiivit s. 9-15, harjoitukset s. 10, s. 12 ja s. 14 ja 15, teksti
Moodleen Uppgift 7 på s. 10 Etätehtävä D1, palautuspäivä 29.1
v.6 03.02 substantiivit s.16–18 ja sanajärjestys 19–20; harjoitukset s.16–17, 18, ja 20 (kaksi tehtävää); teksti
suullisia harjoituksia: omasta työstä kertominen (kirjasta s.175–180)
Vapaaehtoinen etätehtävä D2 Moodleen Mitt drömjobb, palautuspäivä 5.2
v.7 10.02 sanajärjestys s.21–24; tehtävät s. 22, 23 ja 24, teksti
suullisia harjoituksia: opinnoista kertominen (kirjasta s.19–21)
.
v.8 INTENSIVVECKA
.
v.9 24.02 adjektiivit s.25–29; tehtävät s.27, 28 ja 29;
suullisia harjoituksia småprat kirjasta s. 156–157, 159, 161
Moodleen uppgift 6 s. 29 Etätehtävä D3, palautuspäivä 26.2
v.10 02.03 pronominit s.30–34; tehtävät s.30, 31, 32–33, teksti
suullisia harjoituksia: mielipiteen ilmaukset, (kirjasta s. 166–167)
v.11 09.03 passiivit ja partisiipit s. 35–37; tehtävä s. 37
suullisia harjoituksia: yritys, (kirjasta s. 181–184,
+ s. 51), teksti
v.12 16.03 kirjallinen: s. 37-39; tehtävät s.39; + suullisia harjoituksia tuote, (kirjasta s. 183–186)
kertaustehtäviä + teksti
.
v.13 INTENSIVVECKA
.
Jakso 4/2020, opetus maanantaisin 17.40 – 20.30, luokka 002
.
v.14 30.03 kirjallinen s. 40–43; tehtävät s. 40, 41, 43, kirjallinen: s.44–49; tehtävät s. 47–50, teksti
v.15 06.04 Kirjallinen tentti
v.16 13.04 Annandag påsk, ingen undervisning
v.17 20.04 Kokeen palautus, suullisia harjoituksia Hobby
v.18 27.04 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
v.19 04.05 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
v.20 11.05 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.) Tässä vaiheessa kurssin pitäisi olla jo kaikilta
v.21 18.05 Tässä vaiheessa kurssin pitäisi olla jo kaikilta ohi.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähi- ja/tai virtuaalinen opetus

Oppimateriaalit

Opiskelumoniste SWE8LH101-3026 Ruotsin valmentavat opinnot 2020 Oksanen
Edellä mainittu opiskelumoniste on vain minun, Antti Oksanen, kertauskurssilla. Se tulee Moodleen sähköisessa muodossa ja opiskelijoiden tulee tulostaa se itselleen ja tuoda se mukanaan tunnille.
Alla mainittua oppikirjaa ei tarvitse hankkia, mutta siitä voi olla apua joidenkin tehtävien tekemisessä.
Oppikirja: Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita, Mia Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. EDITA 2014, 2015
Alla mainitulla sivustolla on koottuna ruotsin kieliopin kaikki keskeiset seikat esimerkein selitettynä.
Grunderna i svenska språket. Att läsa, skriva och kommunicera bättre. www.http://www.grundenisvenska.se/
Alla mainitulla sivustolla on opiskeluvideoita aivan laidasta laitaan, käytännön kielenkäytöstä kieliopin moniin yksityiskohtiin
Svenska för alla - SFI - Steg/Learning steps www.https://swedish-for-all.se/sfi-steg-learning-steps/

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Normaali luokkaopetus, kirjallisia ja suullisia tehtäviä.

Työelämäyhteydet

Tämä on valmentava kurssi, jolla pyritään saamaan opiskelijat kertomaan itsestään, jostain yrityksestä ja sen jostain tuotteesta tai palvelusta. Mieluiten sellaisesta yrityksestä tai muusta organisaatiosta, jossa opiskelija itse on ollut töissä tai muutoin tuntee sen hyvin. Yleensä kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla on joku tuote tai palvelu, minkä vuoksi ne ylipäätään ovat olemassa. Tällaisesta teidän tulee voida kertoa ruotsiksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti 06.04
Uusinnat Examissa.
Suullinen koe 27.04 tai 04.05 tai 11.05
Suullinen koe. 1. Esittelette itsenne, 2. kerrotte jostain suomalaisesta yrityksestä ja 3. sen yrityksen jostakin tuotteesta sekä 4. kerrotte harrastuksestanne.
1,2 ja 3 yhteensä 2 min, 4. 2 min.

Kansainvälisyys

Ruotsin kielen opiskelu on jo sinänsä kansainvälisesti suuntautunutta. Ruotsin kielellä on käyttöä Suomessa, Ruotsissa ja Pohjoismaissa.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Tällä toteutuksella ei ole valinnaista tapaa suorittaa kurssia.
Virtuaalikurssi on myös mahdollinen, mutta se on erillinen toteutus.

Oppimistehtävät

Oppitunneilla tehdään runsaasti sekä kirjallisia että suullisia harjoitustehtäviä.
Moodleen palautettavia kirjallisia tehtäviä on kaksi pakollista:
1. s. 10 Kirjoita noin 100 sanaa aiheesta: En resa/en bok/en film/en konsert som jag inte glömmer. Tässä ovat verbit ja niiden oikeat aikamuodot keskeisessä osassa. D1
2. s. 29 Kirjoita noin 100 sanaa aiheesta: Kuvaile itseäsi/asuntoasi/kotipaikkakuntaasi ruotsiksi. Tässä ovat adjektiivit ja niiden taivustumuodot keskeisessä osassa. D3
Vapaaehtoinen tehtävä: Kirjoita noin 100 sanaa aiheesta: Mitt drömjobb D2

Arviointitavat

H=hyväskytty
0=hylätty
Sekä kirjallinen että suullinen osuus tulee suorittaa hyväksyttävästi, jotta opiskelija saa kurssin opintopisteet, 5 op.

Go back to top of page