Ruotsin valmentavat opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: SWE8LH101-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.01.2020 - 24.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2020 - 22.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- HELI Liiketalouden koulutusohjelma
- Opettajat
- Antti Oksanen
- Ryhmät
-
LK2PALK2PA FINA 2.lukukausi
-
LH1PA1LH1PA1 HELI 1. lukukausi
- Opintojakso
- SWE8LH101
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Ruotsin valmentavat opinnot SWE8LH101-3016
Kurssi kestää koko kevään eli jaksot 3 ja 4 / 2020
Jakso 3/2020 opetus tiistaisin kello 14.00 - 15.30 luokassa 1010 ja torstaisin 15.00 - 16.30 luokassa 1010
.
v.4 21.01 Kurssin esittely, teksti Plugga smart för bättre resultat
23.01 verbit, monisteesta sivut 2-6, suullinen itsensä esitteleminen,
v.5 28.01 verbit, monisteesta sivut 7-10, teksti
30.01 substantiivit s. 11-15, harjoitukset s. 10, s. 12 ja s. 14 ja 15
Moodleen Uppgift 7 på s. 10 Etätehtävä D1, palautuspäivä 30.1
v.6 04.02 substantiivit s.16–18 ja sanajärjestys 19–20; harjoitukset s.16–17, 18, ja 20 (kaksi tehtävää);
06.02 suullisia harjoituksia: omasta työstä kertominen (kirjasta s.175–180), teksti
Vapaaehtoinen etätehtävä D2 Moodleen Mitt drömjobb, palautuspäivä 06.02
v.7 11.02 sanajärjestys s.21–24; tehtävät s. 22, 23 ja 24.
13.02 suullisia harjoituksia: opinnoista kertominen (kirjasta s.19–21), teksti
.
v.8 INTENSIVVECKA
.
v.9 25.02 adjektiivit s.25–29; tehtävät s.27, 28 ja 29;
27.02 suullisia harjoituksia småprat kirjasta s. 156–157, 159, 161
Moodleen Uppgift 6 på s.29 Etätehtävä D3, palautuspäivä 27.2
v.10 03.03 Luokka 3012 pronominit s.30–34; tehtävät s.30, 31, 32–33
05.03 suullisia harjoituksia: mielipiteen ilmaukset, (kirjasta s. 166–167), teksti
v.11 10.03 passiivit ja partisiipit s. 35–37; tehtävä s. 37
12.03 suullisia harjoituksia: yritys kertominen, (kirjasta s. 181–184,
+ s. 51) ja suullisia harjoituksia: tuote tai palvelu, (kirjasta s. 183–186)
v.12 17.03 Luokka 6211 kirjallinen: s. 37-39; tehtävät s.39; teksti
19.03 s.40-41, kertaustehtäviä + teksti
.
v.13 INTENSIVVECKA
.
Jakso 4/2020 Opetus maanantaisin 14.00 – 15.30, luokka 1010
.
v.14 30.03 kirjallinen s. 42–43; tehtävät s. 40, 41, 43, kirjallinen: s.44–49; tehtävät s. 47–50, teksti
v.15 06.04 Kirjallinen tentti
v.16 13.04 2. Pääsiäispäivä ei lähiopetusta
v.17 20.04 Kokeen palautus, suullisia harjoituksia Hobby
v.18 27.04 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
v.19 04.05 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
v.20 11.05 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
v.21 18.05 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostain sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 2 min.)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähi- ja/tai virtuaalinen opetus
Oppimateriaalit
Opiskelumoniste SWE8LH101-3016 Ruotsin valmentavat opinnot 2020 Oksanen
Edellä mainittu opiskelumoniste on vain minun, Antti Oksanen, kertauskurssilla. Se tulee Moodleen sähköisessa muodossa ja opiskelijoiden tulee tulostaa se itselleen ja tuoda se mukanaan tunnille.
Alla mainittua oppikirjaa ei tarvitse hankkia, mutta siitä voi olla apua joidenkin tehtävien tekemisessä.
Oppikirja: Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita, Mia Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. EDITA 2014, 2015
Alla mainitulla sivustolla on koottuna ruotsin kieliopin kaikki keskeiset seikat esimerkein selitettynä.
Grunderna i svenska språket. Att läsa, skriva och kommunicera bättre. www.http://www.grundenisvenska.se/
Alla mainitulla sivustolla on opiskeluvideoita aivan laidasta laitaan, käytännön kielenkäytöstä kieliopin moniin yksityiskohtiin
Svenska för alla - SFI - Steg/Learning steps www.https://swedish-for-all.se/sfi-steg-learning-steps/
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Normaali luokkaopetus, kirjallisia ja suullisia tehtäviä.
Työelämäyhteydet
Tämä on valmentava kurssi, jolla pyritään saamaan opiskelijat kertomaan itsestään, jostain yrityksestä ja sen jostain tuotteesta tai palvelusta. Mieluiten sellaisesta yrityksestä tai muusta organisaatiosta, jossa opiskelija itse on ollut töissä tai muutoin tuntee sen hyvin. Yleensä kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla on joku tuote tai palvelu, minkä vuoksi ne ylipäätään ovat olemassa. Tällaisesta teidän tulee voida kertoa ruotsiksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 06.04
Uusinnat Examissa.
Suullinen koe 27.04 tai 04.05 tai 11.05 tai 18.05
Suullinen koe. 1. Esittelette itsenne, 2. kerrotte jostain suomalaisesta yrityksestä ja 3. sen yrityksen jostakin tuotteesta sekä 4. kerrotte harrastuksestanne, .
1,2 ja 3 yhteensä 2 min, 4. 2 min.
Kansainvälisyys
Ruotsin kielen opiskelu on jo sinänsä kansainvälisesti suuntautunutta. Ruotsin kielellä on käyttöä Suomessa, Ruotsissa ja Pohjoismaissa.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Tällä toteutuksella ei ole valinnaista tapaa suorittaa kurssia.
Virtuaalikurssi on myös mahdollinen, mutta se on erillinen toteutus.
Oppimistehtävät
Oppitunneilla tehdään runsaasti sekä kirjallisia että suullisia harjoitustehtäviä.
Moodleen palautettavia kirjallisia tehtäviä on kaksi pakollista:
1. s. 10 Kirjoita vähintään 100 sanaa aiheesta: En resa/en bok/en film/en konsert som jag inte glömmer. Tässä ovat verbit ja niiden oikeat aikamuodot keskeisessä osassa.
2. s. 29 Kirjoita vähintään 100 sanaa aiheesta: Kuvaile itseäsi/asuntoasi/kotipaikkakuntaasi ruotsiksi. Tässä ovat adjektiivit ja niiden taivustumuodot keskeisessä osassa.
Vapaaehtoinen tehtävä: Kirjoita vähintään 100 sanaa aiheesta: Mitt drömjobb
Arviointitavat
H=hyväskytty
0=hylätty
Sekä kirjallinen että suullinen osuus tulee suorittaa hyväksyttävästi, jotta opiskelija saa kurssin opintopisteet, 5 op.