Ruotsin valmentavat opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: SWE8LH101-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2019 - 18.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.01.2019 - 17.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
HELI Liiketalouden koulutusohjelma
Opettajat
Antti Oksanen
Ryhmät
LK2PA
LK2PA FINA 2.lukukausi
LH1PA1
LH1PA1 HELI 1. lukukausi
Opintojakso
SWE8LH101

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Jakso 1 maanantaisin 13.00 - 14.30 luokka 1008, ja perjantaisin 14.00 - 15.30 luokka 1008
Jakso 2 perjantaisin 14.00 - 15.30 luokka 1008
.
Jakso1 (3/2019) Maanantaisin 13.00 – 14.30, luokka 1008 ja
perjantaisin 14.00 – 15.30, luokka 1008
Teema/Sisältö
v.3 14.01 Kurssin esittely, teksti Plugga smart för bättre resultat
18.01 verbit, monisteesta sivut 2-6
v.4 21.01 verbit, monisteesta sivut 6-9, suullinen itsensä esitteleminen,
25.01 substantiivit s. 9-15, harjoitukset s. 10, s. 12 ja s. 14 ja 15
Moodleen Uppgift 7 på s. 10 D1
v.5 28.01 substantiivit s.16–18 ja sanajärjestys 19–20; harjoitukset s.16–17, 18, ja 20 (kaksi tehtävää);
01.02 suullisia harjoituksia: omasta työstä kertominen (kirjasta s.175–180)
Vapaaehtoinen tehtävä Moodleen Mitt drömjobb D2
v.6 04.02 sanajärjestys s.21–24; tehtävät s. 22, 23 ja 24.
08.02 suullisia harjoituksia: opinnoista kertominen (moniste) (kirjasta s.19–21)
v.7 11.02 adjektiivit s.25–29; tehtävät s.27, 28 ja 29; Moodleen uppgift 6 s. 29 D3
15.02 suullisia harjoituksia småprat kirjasta s. 156–157, 159, 161
v.8 Sportlov ei opetusta
v.9 25.02 pronominit s.30–34; tehtävät s.30, 31, 32–33
01.03 suullisia harjoituksia: mielipiteen ilmaukset, (kirjasta s. 166–167)
v.10 04.03 passiivit ja partisiipit s. 35–37; tehtävä s. 37
08.03 suullisia harjoituksia: yrityksistä kertominen, (kirjasta s. 181–184,
+ s. 51) ja suullisia harjoituksia: tuotteesta kertominen, (kirjasta s. 183–186)
v.11 11.03 kirjallinen: s. 37-39; tehtävät s.39; + suullisia harjoituksia
15.03 kertaustehtäviä + teksti
v.12 INTENSIVVECKA ei opetusta
Jakso 2 (4/2019) Opetus perjantaisin 14.00 – 15.30, luokka 1008
v.13 29.03 kirjallinen s. 40–43; tehtävät s. 40, 41, 43, teksti
v.14 05.04 kirjallinen: s.44–49; tehtävät s. 47–50, teksti
v.15 12.04 Kirjallinen tentti
v.16 19.04 Långfredag, ei opetusta
v.17 26.04 Kokeen palautus, suullisia harjoituksia, suullinen koe(?)
v.18 03.05 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 3 min.)
v.19 09.05 Suullinen koe. Esittelette itsenne, kerrotte jostain yrityksestä ja jostakin sen tuotteesta ja sitten harrastuksestanne (2 + 3 min.)
v.20 17.05 Suullinen koe. Samat tehtävät kuin yllä.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähi- ja/tai virtuaalinen opetus

Oppimateriaalit

Opiskelumoniste SWE8LH101-3008 Ruotsin valmentavat opinnot 2019 Oksanen
Edellä mainittu opiskelumoniste on vain minun, Antti Oksanen, kertauskurssilla. Sen voi hankkia HBC Servicestä ruokalan vierestä hintaan n. 5,- euroa.
Alla mainittua oppikirjaa ei tarvitse hankkia, mutta siitä voi olla apua joidenkin tehtävien tekemisessä.
Oppikirja: Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita, Mia Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. EDITA 2014, 2015
Alla mainitulla sivustolla on koottuna ruotsin kieliopin kaikki keskeiset seikat esimerkein selitettynä.
Grunderna i svenska språket. Att läsa, skriva och kommunicera bättre. www.http://www.grundenisvenska.se/
Alla mainitulla sivustolla on opiskeluvideoita aivan laidasta laitaan, käytännön kielenkäytöstä kieliopin moniin yksityiskohtiin
Svenska för alla - SFI - Steg/Learning steps www.https://swedish-for-all.se/sfi-steg-learning-steps/

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Normaali luokkaopetus, kirjallisia ja suullisia tehtäviä.

Työelämäyhteydet

Tämä on valmentava kurssi, jolla pyritään saamaan opiskelijat kertomaan itsestään, jostain suomalaisesta yrityksestä ja sen jostain tuotteesta tai palvelusta. Mieluiten sellaisesta yrityksestä tai muusta organisaatiosta, jossa opiskelija itse on ollut töissä tai muutoin tuntee sen hyvin. Yleensä kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla on joku tuote tai palvelu, minkä vuoksi ne ylipäätään ovat olemassa. Tällaisesta teidän tulee voida kertoa ruotsiksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti 12.04 oppitunnilla
Normaalit mahdolliset uusinnat. Esim. 29.4 uusintatentti Pasilassa.
Sen jälkeen uusinnat Examissa.
Suullinen koe 03.05 tai 10.05 ja varalla 17.05
Suullinen koe. Esittelette itsenne (1), kerrotte jostain suomalaisesta yrityksestä (2) ja sen yrityksen jostakin tuotteesta (3) sekä kerrotte harrastuksestanne (4).
1,2 ja 3 yhteensä 2 min, 4. 2 min.

Kansainvälisyys

Ruotsin kielen opiskelu on jo sinänsä kansainvälisesti suuntautunutta. Ruotsin kielellä on käyttöä Suomessa, Ruotsissa ja Pohjoismaissa.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Tällä toteutuksella ei ole valinnaista tapaa suorittaa kurssia.
Virtuaalikurssi on myös mahdollinen, mutta se on erillinen toteutus.

Oppimistehtävät

Oppitunneilla tehdään runsaasti sekä kirjallisia että suullisia harjoitustehtäviä.
Moodleen palautettavia kirjallisia tehtäviä on kaksi pakollista:
1. s. 10 Kirjoita noin 100 sanaa aiheesta: En resa/en bok/en film/en konsert som jag inte glömmer. Tässä ovat verbit ja niiden oikeat aikamuodot keskeisessä osassa.
2. s. 29 Kirjoita noin 100 sanaa aiheesta: Kuvaile itseäsi/asuntoasi/kotipaikkakuntaasi ruotsiksi. Tässä ovat adjektiivit ja niiden taivustumuodot keskeisessä osassa.
Vapaaehtoinen tehtävä: Kirjoita noin 100 sanaa aiheesta: Mitt drömjobb

Arviointitavat

H=hyväskytty
0=hylätty
Sekä kirjallinen että suullinen osuus tulee suorittaa hyväksyttävästi, jotta opiskelija saa kurssin opintopisteet, 5 op.

Go back to top of page