Svenska för journalister (5 sp)
Kod: SWE2KJ201-3009
Förverkligandets information
- Anmälningstid
- 03.01.2022 - 14.01.2022
- Registrering för implementering har avslutats.
- Tajmning
- 17.01.2022 - 20.05.2022
- Implementeringen har avslutats.
- Antal studiepoäng
- 5 sp
- Verksamhetspunkt
- Pasilan toimipiste
- Undervisningsspråk
- svenska
- Antal studerande (min. - max.)
- 0 - 25
- Utbildning
- JOURA Journalismin koulutusohjelma
Vitsordsskala
H-5
Periodisering av innehållet
Tidtabell Aikataulu
Period 3:
On-line -undervisning på Teams enligt läsordningen, måndagarna kl. 12.15.-13.45.:
17.1. Infolektion: kursplan och inlärningsuppgifter. Övningar. Börja arbeta med kapitel 1 i din studiedagbok. Kurssi-info, aloitetaan kirjallista tehtävää1.
24.1: Lektion: övningar. Oppitunti, harjoituksia.
31.1: Lektion: övningar. Lämna in kapitel 1 i studiedagboken, DL 31.1. Börja arbeta med kapitel 2 i studiedagboken. Harjoituksia, tehtävä 1 oppimispäiväkirjassa pitää jättää Moodleen eräpäivä 31.1.
7.2: Lektion: övningar. Lämna in kapitel 2 i studiedagboken, DL 7.2. Börja arbeta med kapitel 3. Oppimispäiväkirjan tehtävä 2 pitää jättää Moodleen eräpäivä 7.2.
14.2: Lektion: övningar. Lämna in kapitel 3 i studiedagboken, DL 14.2., Oppimispäiväkirjan tehtävä 3 pitää jättää Moodleen.
Vecka 8: Intensivvecka / sportlov, ej undervisning.
Lähiopetusta koululla maanantaisin 12.15 -13.45 luokassa 3012
28.2: Lektion: övningar. Lähiopetusta, harjoitellaan kirjalliseen tenttiin.
7.3: Skriftlig tentamen. Kirjallinen tentti luokassa.
14.3: Responstimme, ej vanlig lektion. Palautetunti, valmistaudutaan seuraavan jakson suullisiin tehtäviin.
Vecka 12: Intensivvecka: ej undervisning.
Period 4:
Lähiopetusta kampuksella luokassa 3012 (eller on-line -undervisning på Teams) lukujärjestyksen mukaisesti tiistaisin kl. 14.00.-15.30
29.3: Inlärningsuppgifter på 4. perioden. Att skriva epost på svenska. 4.periodin tehtviä, sähköpostitehtävät opiskelumateriaalista.
5.4: Telefon- och vardagsfraser: diskussionsövningar. Puhelin- ja arkipäivänfraaseja, keskusteluharjoituksia.
12.4: Teema Pohjoismainen mediakenttä. Ohjeet kurssimateriaalissa ja kotitehtävissä.
19.4: Att intervjua och debattera. Kuinka haastatella ja keskustella (väitellä).
26.4: Presentationer + diskussioner Suullisia esityksiä ja keskusteluita.
3.5 Presentationer + diskussioner Suullisia esityksiä ja keskusteluita.
10.5:. Muntlig tentamen (på Teams). Tentamen baserar sig på intervjuuppgiften (se nedan, korta anteckningar på finska får vara med). Suullinen tentti luokassa. Tentti perustuu haastattelutehtävään. Lyhyitä suomenkielisiä muistiinpanoja voi olla mukana.
17.5: Muntlig tentamen på Teams. Tentamen baserar sig på intervjuuppgiften (se nedan, korta anteckningar på finska får vara med). Suullinen tentti luokassa. Tentti perustuu haastattelutehtävään. Lyhyitä suomenkielisiä muistiinpanoja voi olla mukana.
Utförandemetoder
a) Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät ja tentit.
TAI
b) Itsenäinen työskentely ja siihen liittyvät tehtävät ja näytöt.
TAI
Opiskelija voi osoittaa erillisellä näyttökokeella hallitsevansa opintojakson tavoitteet ja sisällöt. Näyttöön on oikeus osallistua vain yhden kerran ennen opintojakson alkua ja näyttökäytännöt sovitaan yhdessä opintojakson osaamisvastaavan kanssa. Näyttö arvioidaan arvosanoilla 0-5. Opintojakson osaamisvastaava on Maarit Ohinen-Salvén.
Lähiopetus perustuu aktiiviseen vuorovaikutukseen, jossa opiskelijat tekevät paljon dialogi- ja keskusteluharjoituksia. Opettajan rooli on valmentava ja ryhmäytymistä tukeva. Suullisen kielitaidon kehittyminen ja jatkuva näyttö edellyttävät läsnäoloa oppitunneilla CONTACT-, BLENDED- ja ONLINE-toteutuksilla.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Jouran opiskelumoniste, Moodlessa
Undervisningsmetoder
Normaali luokkaopetus, teemme kirjallisia ja suullisia tehtäviä.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Tehtävät koskevat journalismia.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kirjallinen tentti koululla maanantaina 7.3 luokassa 3012 kello 12.00 - 14.00
Uusintatentti Examissa.
Sullinen tentti 10.5 ja 17.5 oppitunnilla luokassa 3012.
Internationella kontakter
Ruotsin kieli on jo sinäsnä kansainvälistä ja pohjoismainen media ovat kurssilla vahvasti esillä.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Näyttösuorituksella.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kapitel 1
- Ändra språket i telefonen och på dina konton i sociala medier till svenska. Fi Vaihda puhelimesi ja sosiaalisten medioiden kieleksi ruotsi.
- Ring till din kompis och tala svenska. Fi soita kaverillesi ja puhu ruotsia.
- Följ / Bli medlem i någon nätgrupp där diskussionen pågår på svenska. Fi Seuraa/ Ryhdy jäseneksi johonkin verkossa toimivaan ryhmään, jossa keskustelu on ruotsiksi.
- Försök hitta en intressant svenskspråkig blogg / vlogg / en nätsida om din hobby. Fi Yritä etsiä kiinnostava blogi/vlogi/nettisivu omasta harrastuksestasi.
- Lyssna på svenskspråkig musik. Fi Kuuntele ruotsinkielistä musiikkia.
=> Berätta i dagboken, vilka nya ord du har lärt dig och i vilka sammanhang du har lärt dig orden. Berätta vad som har varit roligt och lätt, vad som däremot har varit svårare. Fi Kerro päiväkirjassasi mitä uusia sanoja olet oppinut ja missä yhteyksissä olet oppinut nämä sanat. Kerro mikä on ollut hauskaa ja helppoa ja toisaalta mikä on ollut vaikeampaa.
Skriv hela meningar på svenska. Skriv ca ½ A4 (radavstånd 1,5). DL 31.1. Fi Kirjoita kokonaisia lauseita ruotsiksi. Kirjoita noin ½ A4 (riviväli 1,5) eräpäivä 31.1.
Kapitel 2
- Titta och lyssna på svenskspråkiga tv-program. Fi Katso ja kuuntele ruotsinkielisiä tv-ohjelmia.
- Titta på en svensk film med svenska undertexter / utan undertexter. Fi Katso ruotsinkielinen elokuva, jossa on / tai ei ole ruotsinkielistä tekstitystä.
- Lyssna på en ljudbok på svenska. Fi Kuuntele yksi äänikirja ruotsiksi.
- Börja läsa en svenskspråkig bok. Fi Aloita ruotsinkielisen kirjan lukeminen.
=> Berätta i dagboken, vilka nya saker du lärt dig om svenska språket och svensk kultur. Berätta vad som har varit roligt och lätt, vad som däremot har varit besvärligare. Skriv hela meningar på svenska. Skriv ca ½ A4 (radavstånd 1,5). DL 7.2. Fi Kerro päiväkirjassa, mitä uusia asioita olet oppinut ruotsin kielestä ja kulttuurista. Kerro mikä on ollut helppoa ja hauskaa ja toisaalta mikä on ollut vaivalloisempaa sinulle. Kirjoita kokonaisia lauseita ruotsiksi. Kirjoita noin ½ A4 (riviväli 1,5) eräpäivä 7.2
Kapitel 3
- Läs svenska dagstidningar på nätet i en vecka (till exempel Hufvudstadsbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten och Dagens Industri) och koncentrera dig på ett tema som intresserar dig (t.ex. energi, miljö, EU, ekonomi, samhälle, kultur). Fi Lue ruotsinkielisä päivälehtiä netissä viikon ajan (esim. Husis, DN, SvD, GP tai DI) ja keskity yhteen teemaan, joka kiinnostaa sinua. EDIT: Många svenska tidningar har tyvärr blivit avgiftsbelagda också på nätet så du kan också utnyttja artiklar t.ex. på Svenska Yles och svt.se:s hemsidor. (Eli valitettavasti monet ruotsalaisista lehdistä ovat muuttuneet viime aikoina maksullisiksi. Voit hyödyntää artikkeleita myös esim. Svenska Ylen tai svt.se:n sivuilta. Helpompi vaihtoehto tähän tehtävään on vertailla suomenruotsalaisen LL-Bladetin ja ruotsalaisen Nyheter på lätt svenska artikkeleita. Molemmat löytyvät nimellä googlaamalla ja ovat selkokielisiä uutisia ruotsiksi.).
- Kommentera artiklarna kring temat enligt följande: Hur presenteras ifrågavarande tema i svenska medier (jämfört med finska medier)? Hurdan position har temat i svenska medier (jämfört med finska medier)? Fi Kommentoi artikkeleita aiheesta seuraavasti: Kuinka kyseinen aihe esitellään ruotsinkielisissä medioissa (verrattuna suomenkielisiin medioihin)? Millaisen aseman aiheella on ruotsinkielisissä medioissa (verrattuna suomenkielisiin medioihin)?
- Kommentera bilder och bildtexter. Fi Kommentoi kuvia ja kuvatekstejä.
- Kommentera rubriceringar och eventuella ingresser. Fi Kommentoi otsikointia ja mahdollisia johdantoja.
Skriv hela meningar på svenska. Skriv ca ½ - 1 A4 (radavstånd 1,5). DL 14.2. Fi Kirjoita kokonaisia lauseita ruotsiksi. Kirjoita noin ½ - 1 A4 (riviväli 1,5). Eräpäivä 14.2
Suullinen haastattelutehtävä ja keskustelutehtävät.
Tilläggsuppgifter
Kirjallinen koe 0-5, suullinen koe 0-5. Kirjalliset tehtävät vaikuttavat kirjalliseen arvioon ja suullinen aktiivisuus ja tehtävät vaikuttavat suulliseen arvioon.