Kokeileva ja yhteisöllinen strategiatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: STR4HM003-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2020 - 24.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2020 - 20.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
Opettajat
Eija Kärnä
Ryhmät
MASTRF
Strateginen ajattelu ja johtaminen, masterit, Pasila
Opintojakso
STR4HM003

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

21.1.-19.3. torstai-iltaisin klo 17.40 - 20.30. Viikolla 8 ei ole tunteja.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähi- tai virtuaaliopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Toteutuksiin voi kuulua vierailuluentoja, yritysvierailuja ja/tai yritysprojekteja. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.

Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.

Oppimistehtävät voivat olla yhteisöllisiä tai yksilöllisiä ja ne liittyvät strategian ymmärtämisen, toteuttamisen ja työyhteisön tai verkoston strategisen yhteiskehittämisen edistämiseen.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Oppimateriaalit

Clegg, S. R., Schwitzer, J., Whittle, A. & Pitelis, C. 2017. Strategy: Theory and Practice. 2nd Ed.. Sage Publications tai
· Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D. & Regnér, P. 2017. Exploring strategy: text and cases. 11th ed. Pearson Education Limited.
· Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. AlmaTalent. Helsinki. (myös e-kirjana)
· Kostamo, T. (toim.) 2017. Miten innostusta johdetaan. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Helsinki.
· David J. Teece, 2007. Explicating Dynamic Capabilities: The Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance. Strategic Management Journal 28.
Ja/tai muu soveltuva englannin ja suomenkielinen strategiakirjallisuus ja ajankohtaismateriaali.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähiopetus pääsääntöisesti tekemällä oppimista, yhteisöllistä osaamisen kehittämistä pienryhmissä. Luennot ovat työskentelyaiheisiin johdattelevia. Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Toteutukseen voi kuulua vierailuluentoja tai yritysprojekteja. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan. Oppimistehtävät liittyvät strategian ymmärtämisen, toteuttamisen ja työyhteisön tai verkoston strategisen yhteiskehittämisen edistämiseen. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.

Työelämäyhteydet

Tehtävissä hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemustaustoja ja työympäristöjä. Oppisisältöjä peilataan kiinnostavien työelämän organisaatioiden toimintamalleihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelytapoja, joissa työskentelyä arvioidaan. Suullisia suorituksia voi korvata kirjallisilla reflektioilla sopimuksen mukaan.

Kansainvälisyys

Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOToinnin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.

Oppimistehtävät

1. Ennakkotehtävänä alan kirjallisuuteen tutustumista ja omien strategisten osaamisten ja ajatusten pohdintaa kirjallisuuden ja herätekysymysten avulla.

2.Tuntitehtävinä yhteisöllistä yhteiskehittämistä, kirjallisuuden ja käytännön mallien kokeilevaa soveltamista oppimistilanteissa ja opiskelijoiden työkonteksteissa.

3. Oppimisen reflektointi kirjallisuuteen peilaten opintojakson lopussa.

Arviointitavat

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5.

Go back to top of page