Urheilijan kehityspolut (5 op)
Toteutuksen tunnus: SPO705AS3Y-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 15.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 10.11.2025 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- LIAM Liikunta-alan koulutus
- Opettajat
- Pekka Clewer
- Mika Vähälummukka
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
YAMK1VALMaster, Valmennus, lukukausi 1
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- SPO705AS3Y
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Suomeksi
Syksy25 - Kevät 26
Lähiopetus viikoilla 46,12 ja 19 Pasilassa. Lisäksi ryhmätehtävien työstöt ja mahdolliset sparrit zoomissa erikseen sovittavina ajankohtina
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, yhteisöllisestä oppimisesta ja itsenäisestä opiskelusta. Lähiopetuspäivissä syvennytään keskeisiin teemoihin asiantuntijavetoisesti ja osallistavasti. Opintopiiritoiminta ja työelämälähtöiset oppimistehtävät tukevat opiskelijan ammatillista kasvua, oppimisprosessia ja tiedon soveltamista käytäntöön. Osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Intro
Miten valmentajana tai valmennusjohtajana tuet toiminnallasi urheilijan yksilöllistä kehittymistä eri kehitysvaiheissa? Tällä opintojaksolla tutustut urheilijanpolun malleihin sekä opit soveltamaan niitä käytännön valmennusympäristössä. Käsittelemme lahjakkuuden tunnistamisen ja valinnan haasteita sekä arvioimme menestykseen vaikuttavia tekijöitä niin urheilijan, valmennustiimin kuin toimintaympäristön näkökulmasta. Opintojakso tarjoaa tutkimus- ja tietoperusteisia näkökulmia, jotka auttavat kehittämään urheilijan polkua niin yksilön kuin seuran tai lajiliiton tavoitteiden näkökulmasta.
Oppimateriaalit
Building gifts into talents; Brief overview of the DMGT 2.0 (DMGT model)
Creating optimal environments for talent development (TDEM model)
Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development; considering the role of psychology (PCDE model).
Long-term athlete development Trainability in childhood and Adolescence (LTDA model)
Practise and play in the development of sport expertise (DMSP model)
The Role of Deliberate Practice in the Acquisition of Expert Performance
Challenges and [Possible] Solutions to Optimizing Talent Identification and Development in Sport
Considering long-term sustainability in the development of world class success
On the Empirical Substantiation of the Definition of "Deliberate Practice" (Ericsson et al., 1993) and "Deliberate Play" (Côté et al., 2007) in Youth Athletes
The Great British Medalists Project: A Review of Current Knowledge on the Development of the World’s Best Sporting Talent
The path to international medals: A supervised machine learning approach to explore the impact of coach-led sport-specific and non-specific practice
Waste Reduction Strategies: Factors Affecting Talent Wastage and the Efficacy of Talent Selection in Sport
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kontaktiopetus
Oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä
Kansainvälisyys
Oppimistehtävissä tutustutaan kansainvälisiin urheilijanpolun viitekehyksiin ja malleihin sekä kannustetaan tutustumaan/ etsimään tietoa menestykseen vaikuttavista tekijöistä urheilijan polulla.
Oppimistehtävät
Aikataulu ja teema:
vko 46 Urheilijanpolun mallit ja suomalainen urheilijanpolku
vko 12 Lahjakkuus, lahjakkuuden tunnistamisen haasteet
vko 19 Mikä tekee mestarin
Tehtävät ja arviointi:
Oppimistehtävä 1: Urheilijan polku: tapaustutkimus tai TDEQ kartoitus (1/2)
Oppimistehtävä 2. Artikkelin esitys ja oppimistuokion fasilitointi ryhmälle (1/2)