Voimavarat valmennuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SPO701AS3Y-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- LIAM Liikunta-alan koulutus
- Opettajat
- Maiju Kokkonen
- Pekka Clewer
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
YAMK2VALMaster, Valmennus, lukukausi 2
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- SPO701AS3Y
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kevät 26
Lähiopetus viikoilla Pasilassa viikoilla 4,12 ja 19
Ryhmäkeskustelut 2 osassa seuraavasti:
osa 1: .24.1.26. - 17.3.26 välillä
osa 2: 21.3.26 - 3.5.26 välillä
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, yhteisöllisestä oppimisesta ja itsenäisestä opiskelusta. Lähiopetuspäivissä syvennytään keskeisiin teemoihin asiantuntijavetoisesti ja osallistavasti. Opintopiiritoiminta ja työelämälähtöiset oppimistehtävät tukevat opiskelijan ammatillista kasvua, oppimisprosessia ja tiedon soveltamista käytäntöön. Osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Intro
Miten tukea urheilijoiden ja valmentajien hyvinvointia ja elämänhallintaa? Opintojaksolla tutustut elämänhallinnan, mielen hyvinvoinnin ja resilienssin keskeisiin tekijöihin niin valmentajan kuin urheilijan näkökulmasta. Syvennyt voimavaralähtöisen valmennuksen suunnittelun ja toteutuksen periaatteisiin sekä sovellat elämänhallintaan liittyviä käytäntöjä omassa työssäsi ja urheilijoiden arjessa. Tavoitteena kehittää kykyäsi tukea urheilijoiden mielen hyvinvointia ja jaksamista, jotta he voivat harjoitella tehokkaasti, kehittyä ja saavuttaa omat tavoitteensa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy moodle oppimisalustalta.
Suositeltava kirjallisuus:
Sydänmaanlakka, P. Älykäs itsensä johtaminen (2010 tai 2021)
Grandell, R. 2015. Itsemyötätunto
Seligman PERMA-malli (hyvinvoinnin tukeminen omassa toimintaympäristössä)
Avola, P. & Antikainen, V. 2020. Kukoistava kasvatus (Seligman PERMA-mallin pohjalta tehty kirja)
Suomen Mielenterveysseura MIELI ry. 2022. Mielen hyvinvointitaidot urheiluvalmennuksessa. https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/mielen-hyvinvointitaidot-urheiluvalmennuksessa/ (Seligman PERMA -mallin pohjalta tehty kokonaisuus)
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kokonaisuus koostuu lähiopetuksesta Pasilan ja Vierumäen kampuksella, itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä, sekä moodle alustalla käytävistä ryhmäkeskusteluista.
Työelämäyhteydet
Opiskelija kehittää omia ja valmennus /-työyhteisönsä työskentelytapoja niin, että valmentajien /toimijoiden, sekä urheilijoiden jaksaminen ja elämänhallinta paranevat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä kirjallisia kokeita.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävä 1: Arvot ja voimavarat: Belbinin tiimiroolitestin pohjalta opintopiireittäin käytävä keskustelu
Oppimistehtävä 2: Voimavaralähtöinen valmennus: Opiskelijat suunnittelevat/toteuttavat opintojakson osaamistavoitteiden suunnassa oppimistehtävän, joko valmentajan, valmennustiimin, työtiimin/yhteisön tai urheilijoiden voimavarojen kehittämiseksi
Lisäksi opiskelijat osallistuvat lähijaksojen välissä moodlesta löytyviin ryhmäkeskusteluihin itselleen merkityksellisten itsensäjohtamisen teemojen suunnassa.