Strategic Service Design (5 cr)
Code: SER707AS3Y-3001
Basic information of implementation
- Timing
- 23.03.2026 - 15.05.2026
- The implementation has not yet started.
- ECTS Credits
- 5 cr
- Campus
- Pasila Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development
- Teachers
- Mario Passos Ascencao
- Vesa Heikkinen
- Groups
-
EVENINGEvening implementation
-
ONLINEOnline implementation
- Course
- SER707AS3Y
Evaluation scale
H-5
Implementation methods, demonstration and Work&Study
Opetuksessa hyödynnetään Design thinking -lähestymistapaa ja opintojaksolla käytetään erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, kuten ”flipped classroom”-oppimista. Opetus koostuu lähiopetuksesta, pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Lähiopetusjaksojen aikana opiskelijat tutustuvat alan asiantuntijoihin, jotka vierailevat luennoilla tai fasilitoivat työpajoja. Opintojaksoon kuuluu kolme intensiivistä lähiopetuspäivää. Lähiopetuspäivät ovat aktiivisia ja keskustelevia, joiden aikana opiskelijat saavat ymmärrystä myös erilaisista pedagogisista oppimisympäristöistä. Itsenäisissä ja pienryhmätyöskentelyssä opiskelijat kehittävät palvelumuotoilua tai elämyksen kehittämistä yhdessä yrityspartnerin kanssa. Henkilökohtainen kehittyminen kurssin aikana ja itsenäiset tehtävät ovat myös keskeinen osa opintojaksokokonaisuutta. Opiskelijoita kannustetaan suunnittelemaan ja rakentamaan opintojakso omien oppimistavoitteiden mukaisesti. Moodle toimii opintojakson virtuaalisena oppimisympäristönä. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Lyhyesti:
• 24h lähiopetusta (3 intensiivistä lähiopetuspäivää)
• 110h ohjattua itsenäistä tai pienryhmäoppimista
• 1h oman oppimisen arviointi
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT):
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Intro
Yritysten on erottauduttava markkinoilla erinomaisella asiakaskokemuksella, joka luo kilpailuetua organisaatiolle. Palvelumuotoilun menetelmien avulla luot pitkäaikaista arvoa sekä asiakkaille, että organisaatiolle. Strateginen palvelumuotoilu yhdistää palvelumuotoilun menetelmät ja ajattelutavan organisaation strategiatyöhön. Tavoitteena on kehittää palveluita ja toimintaa niin, että ne vastaavat entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Opit, miten palvelumuotoilua voidaan integroida osaksi organisaation toimintaa ja päätöksentekoa, ja miten johdon sitoutuminen on avainasemassa tässä prosessissa. Opintojakso johdattaa palvelumuotoiluun organisaation strategisen työkaluna, jossa palvelumuotoilu on jatkuva prosessi ja tapa toimia organisaatiossa.