Lisätty todellisuus ja tekoäly virtuaalitapahtumissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SER013AS3A-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 17.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Monika Birkle
Ryhmät
REB3PC1
Restonomi, monimuoto, 3. lukukausi, Porvoo
BLENDED
Monimuotototeutus
REB5PC1
Restonomi, monimuoto, 5. lukukausi, Porvoo
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
SER013AS3A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Tunnit maanantaisin ja tiistaisin seuraavasti:
Maanantai 21.10. aloitus online
Tiistai 22.10. Porvoo Campus tila 3423
Maanantai 10.11. online
Tiistai 11.11. online
Maanantai 1.12. studiotyöskentely Pasila kampus tila 4005
Tiistai 2.12. studiotyöskentely Pasila kampus tila 4005 (varapäivä)

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

ks ohje

Intro

Tapahtumat mahdollistavat ihmisen perustarpeen tulla yhteen, kokoontua ja jakaa yhteisiä, ainutlaatuisia hetkiä ja kokemuksia. Viime vuosina livetapahtumien rinnalle rakennetut virtuaalitapahtumat mahdollistavat hyvin suunnitellusti aidot kohtaamiset ja merkityksellisen vuorovaikutuksen myös etänä, kun elämys, osallistuminen ja kohtaamiset ovat tasa-arvoisia osallistujan fyysisestä sijainnista riippumatta. Virtuaalitapahtumat ovat myös keino vähentää tapahtuma-alan hiilijalanjälkeä merkittävästi.
Virtuaalitapahtumien tuotanto osaamiskokonaisuuden tavoitteena on kouluttaa tapahtuma-alan tulevia ammattilaisia vastaamaan alan tarpeeseen. Tarvitaan digitaalisia ja perinteisiä tapahtumatuotannon välineitä ketterästi yhdisteleviä ammattilaisia.

Tässä osaamiskokonaisuudessa syvennetään lisätyn todellisuuden tuomiin mahdollisuuksiin ja pelimaailmasta tunnettuihin digitaalisiin ratkaisuihin ja sovelletaan niitä virtuaali-ja hybriditapahtumiin. Opiskelija oppii käytännönläheisesti monikamerastriimauksen perusteet, virtuaalistudiossa työskentelyn, ääni-, ja valosuunnittelun periaatteet sekä kuvasommittelun ja virtuaalitapahtuma-alustan rakentamisen. Virtuaalitapahtuman vuorovaikutuksen välineet tulevat tutuksi, kuten myös yhteiskehittelyyn tarkoitetut digitaaliset ratkaisut.
Tämä osaamiskokonaisuus antaa opiskelijalle tulevaisuuteen tähtääviä valmiuksia toimia tapahtumatuotannon ammattilaisena.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Luennot AR, MR ja VR sovellukset ja määritelmät

Case kuvaukset

Palveludemoja

Tekoälyn hyödyntäminen tapahtumatuotannossa

Työelämäyhteydet

Alan yrityksiä esittelemässä sovalluksiaan, yritysvierailut, studiotyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

KV case'it ja opetusmateriaali

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Sovitaan erikseen opiskelijan kanssa

Oppimistehtävät

Tehtävä 1: Tekoälyn hyödyntäminen tapahtumasuunnittelussa, ryhmätyö

Tehtävä 2: Essee virtuaalitapahtumien hyödyistä

Arviointitavat

Arviointi muodostuu kahdesta kokonaisuudesta:
Yksilötehtävä (50%)
Ryhmätehtävä (50%)

Siirry alkuun