Lisätty todellisuus ja tekoäly virtuaalitapahtumissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SER013AS3A-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 17.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Porvoon toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Monika Birkle
- Ryhmät
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
REB5PC1Restonomi, monimuoto, 5. lukukausi, Porvoo
-
ONLINEVerkkototeutus
- Opintojakso
- SER013AS3A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tunnit maanantaisin ja tiistaisin seuraavasti:
Maanantai 21.10. aloitus online
Tiistai 22.10. Porvoo Campus tila 3423
Maanantai 10.11. online
Tiistai 11.11. online
Maanantai 1.12. studiotyöskentely Pasila kampus tila 4005
Tiistai 2.12. studiotyöskentely Pasila kampus tila 4005 (varapäivä)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
ks ohje
Intro
Tapahtumat mahdollistavat ihmisen perustarpeen tulla yhteen, kokoontua ja jakaa yhteisiä, ainutlaatuisia hetkiä ja kokemuksia. Viime vuosina livetapahtumien rinnalle rakennetut virtuaalitapahtumat mahdollistavat hyvin suunnitellusti aidot kohtaamiset ja merkityksellisen vuorovaikutuksen myös etänä, kun elämys, osallistuminen ja kohtaamiset ovat tasa-arvoisia osallistujan fyysisestä sijainnista riippumatta. Virtuaalitapahtumat ovat myös keino vähentää tapahtuma-alan hiilijalanjälkeä merkittävästi.
Virtuaalitapahtumien tuotanto osaamiskokonaisuuden tavoitteena on kouluttaa tapahtuma-alan tulevia ammattilaisia vastaamaan alan tarpeeseen. Tarvitaan digitaalisia ja perinteisiä tapahtumatuotannon välineitä ketterästi yhdisteleviä ammattilaisia.
Tässä osaamiskokonaisuudessa syvennetään lisätyn todellisuuden tuomiin mahdollisuuksiin ja pelimaailmasta tunnettuihin digitaalisiin ratkaisuihin ja sovelletaan niitä virtuaali-ja hybriditapahtumiin. Opiskelija oppii käytännönläheisesti monikamerastriimauksen perusteet, virtuaalistudiossa työskentelyn, ääni-, ja valosuunnittelun periaatteet sekä kuvasommittelun ja virtuaalitapahtuma-alustan rakentamisen. Virtuaalitapahtuman vuorovaikutuksen välineet tulevat tutuksi, kuten myös yhteiskehittelyyn tarkoitetut digitaaliset ratkaisut.
Tämä osaamiskokonaisuus antaa opiskelijalle tulevaisuuteen tähtääviä valmiuksia toimia tapahtumatuotannon ammattilaisena.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Luennot AR, MR ja VR sovellukset ja määritelmät
Case kuvaukset
Palveludemoja
Tekoälyn hyödyntäminen tapahtumatuotannossa
Työelämäyhteydet
Alan yrityksiä esittelemässä sovalluksiaan, yritysvierailut, studiotyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
KV case'it ja opetusmateriaali
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Sovitaan erikseen opiskelijan kanssa
Oppimistehtävät
Tehtävä 1: Tekoälyn hyödyntäminen tapahtumasuunnittelussa, ryhmätyö
Tehtävä 2: Essee virtuaalitapahtumien hyödyistä
Arviointitavat
Arviointi muodostuu kahdesta kokonaisuudesta:
Yksilötehtävä (50%)
Ryhmätehtävä (50%)