Palvelumuotoilun projekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: SER002AS3A-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 17.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Katja Suihkonen
Tuija Koskimäki
Ryhmät
EVENING
Iltaopetus
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
SER002AS3A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

20.10.-12.12.2025
monimuotototeutus, iltaopetus. Tarkemmat aikataulutiedot lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Contact, Blended

Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Palvelumuotoilun projektissa pääset oikeasti luomaan merkityksellisiä asiakaskokemuksia työpajatyyppisessä oppimisympäristössä. Projektityössä sukelletaan syvälle asiakasymmärrykseen, kiteytetään ideoita ja visualisoidaan ratkaisuja. Projektissa pääset näyttämään oman luovuutesi ja kehittämään samalla projektityötaitojasi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Stickdorn, M. 2018. This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.

Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Palvelumuotoilun projektissa pääset oikeasti luomaan merkityksellisiä asiakaskokemuksia työpajatyyppisessä oppimisympäristössä. Projektityössä sukelletaan syvälle asiakasymmärrykseen, kiteytetään ideoita ja visualisoidaan ratkaisuja. Projektissa pääset näyttämään oman luovuutesi ja kehittämään samalla projektityötaitojasi.


Osaamistavoitteet
Osallistut palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana työstät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.

Sisältö
• Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
• Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
• Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
• Ratkaisun visualisointi
• Arvolupaus

Vastuuopettajat:
Tuija Koskimäki ja Katja Suihkonen

Työelämäyhteydet

Toteutuksella tehdään projektityö yrityksen toimeksiantoon liittyen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Projektityö, tunti- ja yksilötehtävät. Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Suomenkielinen toteutus

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Oppimistavat
Evening, Contact, Blended
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Oppimistehtävät

Projektityö ja yksilötehtävät, opettajien antamat tuntitehtävät projektiin liittyen.

Arviointitavat

Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
•tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
•osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
•tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä

Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
•tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
•tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen

Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
•osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
•hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
•ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti

Go back to top of page