Prototyypit ja tuotteistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SER001AS3A-3009

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
23.03.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 60
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Tuija Koskimäki
Ryhmät
TRB4HESER
Tradenomi liiketalous, 4. lukukausi, monimuoto, Helsinki, palvelujen ja liiketoiminnan kehittäminen
EVENING
Iltaopetus
TR4HESER
Tradenomi liiketalous, Helsinki, 4. lukukausi, Helsinki, Palvelujen ja liiketoiminnan kehittäminen
BLENDED
Monimuotototeutus
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
SER001AS3A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

23.3.-15.5.2026 Tarkempi aikataulu lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.
Monimuotototeutus: Evening, Blended, Contact

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Virtual, Contact, Blended

Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tunnetko jo palvelujen prototypoinnin? Tule mukaan kehittämään ja testaamaan palveluja prototypoinnin keinoin. Palvelukonsepti voidaan konkretisoida nopean protoilun prosessilla. Esimerkiksi proto voidaan rakentaa pahvista tai käyttöliittymä piirretään sarjakuvana. Opi miten protypoinnin ja tuotteistamisen avulla ideasta saadaan muotoilua liiketoimintaa.

Oppimateriaalit

Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
Koivisto M., Säynäjäkangas J., Forsberg S. (2019): Palvelumuotoilun bisneskirja - Sidottu, suomi.
Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opiskelija perehtyy palvelujen prototypoinnin keinoihin ja palvelun tuotteistamiseen. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa erilaisia palveluprototyyppejä sekä suorittaa asiakastestausta. Testausten perustella opiskelijat osaavat perustella tuotteistettavaksi valitut ratkaisut.

Työelämäyhteydet

Mahdollisia toimeksiantoja yrityksiltä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Oppimistehtävät

Ryhmä ja yksilötehtäviä.
Sisältö
• Asiakaskokemus palveluliiketoiminnan lähtökohtana
• Prototypoinnin menetelmät ja prosessi
• Palvelun prototypoinnin työvälineet
• Palvelun visuaalisen ilmeen kehittäminen
• Palvelun tuotteistaminen ja arvolupaus

Arviointitavat

Arviointikriteerit
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tunnistaa erilaisia prototypoinnin menetelmiä
•prototypoinnin rooli palvelukehityksessä
•tunnistaa tuotteistamisen käsitteen

Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
•osaa valita perustellen sopivan prototyyppimenetelmän
•osaa tuotteistaa palvelua

Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
•osaa tuotteistaa palvelua ja luoda arvolupauksen
•osaa validoida tuotetun palvelun prototyypin

Siirry alkuun