Konceptplanering (10 sp)
Kod: SAL3PO303-3008
Förverkligandets information
- Anmälningstid
- 12.06.2023 - 18.08.2023
- Registrering för implementering har avslutats.
- Tajmning
- 21.08.2023 - 15.12.2023
- Implementeringen har avslutats.
- Antal studiepoäng
- 10 sp
- FUI-andel
- 10 sp
- Verksamhetspunkt
- Porvoon toimipiste
- Undervisningsspråk
- svenska
- Antal studerande (min. - max.)
- 15 - 30
- Utbildning
- VIMA
- Lärare
- Susanne Nyholm
- Maria Vickholm
- Marina Karlqvist
- Grupper
-
PO5Porvoo Advanced Studies / Syventävät opinnot (PO5)
-
CONTACTLähitoteutus
- Kurs
- SAL3PO303
Vitsordsskala
H-5
Utförandemetoder
Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Airey David 2010. Logo Design Love
Bergström, Bo 2016. Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. Carlssons.
Bergström, Lundgren & Flessa. 2008. Grafisk kommunikation. Liber.
Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas, 2008. Visuell retorik. Liber.
Dadner, Calvert & Casey, 2010. Graphic Design School.
Dahlén, Lange & Rosengren 2017. Optimal marknadskommunikation. Liber.
Johansson, Lundberg & Ryberg 2008. Grafisk Kokbok. Guiden till grafisk produktion.
Koblanck, H., 2003. Typografi, bild och grafisk design.
Mårtenson, Rita 2009. Marknadskommunikation – kunden, varumärket och lönsamhet. Studentlitteratur.
Nieminen, T.,2008. Visuaalinen markkinointi
Nygren, H. 2014. Grafisk Design. Orosdi-Back.
Park Ji Yong.2007. Visual Communication in Digital Design.
Raninen & Rautio 2003. Mainonnan ABC. Werner Söderström
Rivers C. Logoart, Innovation in Logo Design.
Takala-Schreib, Vuokko. Visuaalinen kuluttaminen: katseita, makuja ja muotokieliä. 2016. Aalto-yliopisto
Wheeler, Alina. 2013. Designing Brand Identity
Samt övrigt
Undervisningsmetoder
Närundervisning, workshopar, självstudier, utvärdering av egen inlärning
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projektet gör som uppdrag för företagare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
ingen tent
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Work and Study, eller arbetsprov
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Projektplan och undersökningsplan (godkänd/underkänd)
2. Nulägesanalys 20 %
3. Salongskoncept 50% - Visuell slutrapport
A) Individuellt förslag/utkast (50%) till ett salongkoncept: affärsidé (vad? hur? vem?
varför?), kundlöftet, salongens Look & Feel samt grafisk kommunikation. Format: PowerPoint. Presentation gruppvis, Max 10 minuter per person. Presentationen kan sänka eller höja vitsordet.
B) Slutliga salongskoncept (50%): affärsidén, tjänstekonceptet, tjänsteprocess och system, kvalitetsstyrning, sinnesmarknadsföring, kundupplevelsen, salongens look and feel och Utrymmen och miljön ur upplevelse- och försäljningssynvinkel, merförsäljningsmöjligheter, samt marknadskommunikationsstrategi. Format: Visuell rapport i Indesign. Presentation
4. Innehållsmarknadsföringsplan 30 %, Lång rapport.
• Nuläge och målen för affärsverksamhet
• Målen (innehållsmarknadsföring) och mätarna
• Kundpersonas och köpstig
• Innehåll (och kärnbudskap/-historia)
• Kanaler
• När, hur och vem
• Mätning, uppföljning och analysering
5. Övningsuppgifter, aktivitet och attityd samt själv- och kollegialutvärdering inverkar höjande eller sänkande
Tilläggsuppgifter
Vitsord 1
Studeranden kan med hjälp tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en svag helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan med hjälp generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har just inte utvecklats. Konceptförslagen är framtagna utan en förståelse för kontexten eller för det insamlade datamaterialet. Har bidragit med sin del till konceptet men resultatet är svagt. Har gjort ett koncept som till en del motsvarar briefen men i konceptet finns vissa brister. Har för det mesta deltagit i projektet och har hållit deadlinen för det mesta.
Vitsord 3
Studeranden kan tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan skapa innehåll. Studeranden kan generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och en veckling kan skönjas. Studeranden kan påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Har bidragit med sin del till konceptet och resultatet är bra. Har gjort ett koncept som motsvarar briefen men konceptet kunde ha utvecklats. Har deltagit i projektet och har hållit deadlinen.
Vitsord 5
Studeranden kan självständigt tillämpa relevanta metoder och verktyg för datainsamling, analys och design. Har en mycket bra helhetsbild av grafisk formgivning och dess betydelse för varumärket och i marknadskommunikationen. Studeranden kan skapa betydelsefullt och flytande innehåll. Studeranden kan självständigt generera idéer och designförslag utifrån en given kontext. Studerandens förmåga att skapa fungerande visuella lösningar har formats och utvecklats. Studeranden kan på ett utmärkt sätt påvisa och presentera hur konceptförslaget bygger på förståelse och analys av kontexten och insamlad data. Studeranden har bidragit till konceptet utöver sin egen del, har tagit ansvar och sett helheter. Har gjort ett fullständigt koncept som motsvarar briefen och kan användas som sådan.