Konceptplanering (10 sp)
Kod: SAL3PO303-3001
Förverkligandets information
- Anmälningstid
- 17.06.2019 - 23.08.2019
- Registrering för implementering har avslutats.
- Tajmning
- 19.08.2019 - 13.12.2019
- Implementeringen har avslutats.
- Antal studiepoäng
- 10 sp
- FUI-andel
- 10 sp
- Verksamhetspunkt
- Porvoon toimipiste
- Undervisningsspråk
- svenska
- Antal studerande (min. - max.)
- 15 - 30
- Utbildning
- VIMA
- Lärare
- Maria Vickholm
- Jörgen Wollsten
- Marina Karlqvist
- Grupper
-
PO5Porvoo Advanced Studies / Syventävät opinnot (PO5)
- Kurs
- SAL3PO303
Vitsordsskala
H-5
Periodisering av innehållet
Maria mån Marina ons
34 "Projekttidtabell, uppgiter, deadlines
Research" "Visuell identitet, Krav på varumärkesguiden
Uppgift: Gestaltlagar"
35 "Presentation av projekten
Kl 10 Vierumäki Teppo Rantala
Kl 11 Jukola Jannike Danielsen" Research + workshop
36 Research+ workshop Workshop: Gestaltlagarna
37 Resulatet av nulägesanalysen Lina Hurmerinta
38 Visuella förslag - gallery walk 16.9 "Feedback från gallery walk +
varumärkeshandbok"
39 Lina Hurmerinta 10-13
40 Kommunikationsplan Varumärkeshandboken
41 Lina Hurmerinta
42 Presentera varumärkeshandboken 14.10 Feedback
43 Kommunikation och innehåll Kommunikation och innehåll
44 Kommunikation och innehåll Kommunikation och innehåll
45 Kommunikation och innehåll Kommunikation och innehåll
46 Kommunikation och innehåll Kommunikation och innehåll
47 Kommunikation och innehåll Kommunikation och innehåll
48 Kommunikation och innehåll Kommunikation och innehåll
49 Feedback och lärdomar - helhetsanalys 4.12
50
Utförandemetoder
Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Airey David 2010. Logo Design Love
Bergström, Bo 2016. Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. Carlssons.
Bergström, Lundgren & Flessa. 2008. Grafisk kommunikation. Liber.
Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas, 2008. Visuell retorik. Liber.
Dadner, Calvert & Casey, 2010. Graphic Design School.
Dahlén, Lange & Rosengren 2017. Optimal marknadskommunikation. Liber.
Johansson, Lundberg & Ryberg 2008. Grafisk Kokbok. Guiden till grafisk produktion.
Koblanck, H., 2003. Typografi, bild och grafisk design.
Mårtenson, Rita 2009. Marknadskommunikation – kunden, varumärket och lönsamhet. Studentlitteratur.
Nieminen, T.,2008. Visuaalinen markkinointi
Nygren, H. 2014. Grafisk Design. Orosdi-Back.
Park Ji Yong.2007. Visual Communication in Digital Design.
Raninen & Rautio 2003. Mainonnan ABC. Werner Söderström
Rivers C. Logoart, Innovation in Logo Design.
Takala-Schreib, Vuokko. Visuaalinen kuluttaminen: katseita, makuja ja muotokieliä. 2016. Aalto-yliopisto
Wheeler, Alina. 2013. Designing Brand Identity
Samt övrigt
Undervisningsmetoder
Se Moodle
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projektet gör som uppdrag för HH Vierumäki och Jukola Viesti Borgå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
ingen tent
Studerandes tidsanvändning och belastning
Eget konceptförslag + övriga individuella uppgifter 30 %
Varumärkeshandbok med kommunikationsplan 35%
Planerat material plus innehåll 35 %
Aktivt deltagande, själv- och kollegialutvärdering (höjande/sänkande)