Försäljning och marknadsföring 2 (5 sp)
Kod: SAL2VM202-3009
Förverkligandets information
- Anmälningstid
- 13.06.2022 - 19.08.2022
- Registrering för implementering har avslutats.
- Tajmning
- 22.08.2022 - 16.12.2022
- Implementeringen har avslutats.
- Antal studiepoäng
- 5 sp
- Verksamhetspunkt
- Porvoon toimipiste
- Undervisningsspråk
- svenska
- Antal studerande (min. - max.)
- 15 - 40
- Utbildning
- VIMA
Vitsordsskala
H-5
Utförandemetoder
Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se Moodle
Undervisningsmetoder
Undersökande inlärning
Ömsesidigt lärande
Läsecirklar
Föreläsningar (närundervisning, gästföreläsningar)
Projektarbete i smågrupper
Praktik- och arbetslivssamarbete
Projekt i samarbete med Haaga-Helia
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se Moodle
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Näyttö tai opinnollistaminen
Tilläggsuppgifter
Vitsord 1
Den studerande kan namnge några grundbegrepp inom försäljning och marknadsföring och kan delvis tillämpa dessa. Han/hon kan fungera i projekt som en del av gruppen. Den studerande klarar av att identifiera kundernas behov och målen med försäljningen och marknadsföringen endast om han/hon får hjälp av andra. Han/hon behöver hjälp med att planera, designa och realisera visuell kommunikation. Han/hon utför uppgifter som anförtrotts honom/henne som en del av den övriga gruppen. Den studerande har svårt att utvärdera marknadsförings- och försäljningsresultaten. Den studerande känner till avtals- och marknadsföringsjuridikens centrala begrepp men kan inte använda dem självständigt i rätt sammanhang. Den studerande känner till grunderna i konsumentskyddslagen och marknadsföringsetiken. Han/Hon har någon kunskap om avtalsrätten men tillämpningen är svag. Han/hon känner till vad integritetsskyddsförordningen är.
Vitsord 3
Den studerande behärskar en del av marknadsföringsbegreppen. Han/hon förstår i viss mån olika kommunikationsstilar och kan välja lämpliga kommunikationskanaler. Den studerande kan fungera som en del av ett större nätverk och klarar av att skapa marknadsföringsplaner i samarbete med andra aktörer. Han/Hon kan planera, designa, realisera, analysera och utvärdera visuell kommunikation i olika sammanhang, Han/hon deltar ganska aktivt i projektgruppens verksamhet och kan också agera självständigt i olika skeden av processen. Den studerande klarar av att skapa grundläggande innehåll åt utvalda målgrupper. Han/hon kan analysera marknadskommunikationens effekter med hjälp av lämpliga verktyg. Den studerande använder avtals- och marknadsföringsjuridikens centrala begrepp rätt och kan använda dem självständigt i rätt sammanhang. Den studerande har goda kunskaper i konsumentskyddslagen och marknadsföringsetik och kan tillämpa dem i vardagliga situationer. Han/Hon har goda kunskaper i avtalsrätt och kan göra upp enkla avtal samt utvärdera innehållet i avtalen. Han/hon är medveten om på vilket sätt integritetsskyddsförordningen påverkar marknadsföringen
Vitsord 5
Den studerande behärskar utmärkt begreppen inom marknadskommunikation. Han/hon kan på egen hand göra upp en kommunikationsplan, kan välja lämpliga kanaler inom marknadskommunikation, samt välja lämplig stil. Han/Hon uppvisar ett kreativt och analytiskt fo?rha?llningssa?tt till kommunikation och design av visuella medier. Den studerande deltar aktivt i gruppens arbete och i den kreativa processen, kan agera självständigt, samt stöder vid behov andra i gruppen. Han/hon kan skapa intressant och meningsfullt innehåll åt målgruppen. Den studerande har ypperliga färdigheter i att analysera och tolka effekterna och resultaten av marknadskommunikationen. Den studerande använder avtals- och marknadsföringsjuridikens centrala begrepp rätt och kan använda dem självständigt i rätt sammanhang. Den studerande kan genom att tillämpa lagen lösa problem gällande konsumentskydd och marknadsföringsetik. Han/Hon har utmärkta kunskaper i avtalsrätt och kan göra upp fungerande avtal samt kritiskt utvärdera innehållet i avtalen. Han/hon kan föreslå åtgärder i organisationens verksamhet som integritetsskyddsförordningen orsakar.