Asiakaskokemus ja myynti (5 op)
Toteutuksen tunnus: SAL001HH1A-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.01.2022 - 08.04.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2022 - 20.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 150
- Koulutus
- HELI Liiketalouden koulutusohjelma
- Opettajat
- Ville Virtanen
- Anu Nieminen
- Ryhmät
-
NONSTOPNONSTOP -toteutus
-
AVOINAMKAvoimen AMK:n toteutus
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
- Opintojakso
- SAL001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
17.1.2022 - 20.1.2022
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa, virtuaalisesti tai monimuotona.
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tämän opintojakson näyttö muodostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi on kirjallisia tehtäviä ja yksi on simuloidun myyntitilanteen video. Näyttö rakentuu näin:
1. Perehdy oppimateriaaleihin ennen tehtävien tekemistä (oppikirja).
2. Valitse jokin itsellesi tuttu tuote, tavara tai palvelu, jota käytät kaikissa kolmessa tehtävässä. Ennen kuin aloitat tehtävien tekemisen, mieti kuka on asiakkaasi, minkälainen hän on ja minkä tuotteen/palvelun hän on ostamassa.
3. Valmistele kirjalliset tehtävät ohjeiden mukaisesti (ominaisuus-Etu-Hyöty -analyysi valitusta tuotteesta, tarvekartoituskysymysten ja vastaväitteiden laatiminen).
4. Toteuta simuloitu myynnin kohtaaminen -video ja tallenna se niin, että voit jakaa siitä linkin.
5. Palauta tehtävät Moodleen.
6. Opettaja arvioi tehtävät keskitetysti noin kerran kuukaudessa. Saat palautteen tehtävistäsi Moodleen.
7. Halutessasi voit varata Moodlen kautta ajan lyhyeen etätapaamiseen, jossa käsittelet saamaasi palautetta yhdessä opettajan kanssa.
Lisää ohjeita avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Intro
Tiesitkö, että myyntiosaaminen kuuluu meille kaikille ja ilman myyntiä ei ole liiketoimintaakaan? Jokainen meistä myy jotain; ideoita, ajatuksia, osaamista, jne. Lähde mukaan tutustumaan myynnin kiehtovaan maailmaan ja kehittämään omaa myynnin osaamista!
Oppimateriaalit
Moodlen luentomateriaalit ja videot
Bergström, S. – Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-17. painos 2015/2016. Edita, Helsinki
Armstrong, G., Kotler, P. & & Opresnik M.O.. Marketing: an introduction. 2020 (tai mahdollisimman tuore). Pearson.
Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.
Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki
Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education
Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja
Opetusmenetelmät ja ohjaus
NON-STOP virtuaalikurssi. Opinnot toteutetaan täysin virtuaalisesti Moodle-oppimisympäristössä omaa tahtia, kuitenkin lukukauden loppuun mennessä. Ohjausta tarvittaessa saatavilla.
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla mukana yhteistyössä yritysten kanssa tuotettuja opintomateriaaleja sekä myyntityön ammattilaisten haastatteluja. Oppimistehtävien avulla oppilas perehtyy syvemmin vapaasti valitsemansa yrityksen myyntityöhön. Tarkastelun kohteeksi voi halutessaan valita esimerkiksi yrityksen, jossa on töissä / on ollut töissä / johon toivoisi työllistyvänsä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksella ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Aihealueita tarkastellaan myös kansainvälisestä näkökulmasta.
Oppimistehtävät
Kirjallinen myyntikansio.
Videona toteutettu myynnin kohtaamisharjoitus.
Osaamisen ja opitun reflektointi.
Arviointitavat
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen perusteella.