Psyykkinen valmennus: Lasten ja nuorten valmentamisen erityispiirteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: PSY8SL004-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.01.2022 - 31.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.02.2022 - 03.07.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toimipiste
- Vierumäen toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 0 - 40
- Koulutus
- LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Arviointiasteikko
H-5
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen
Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen.
Oppimateriaalit
1. Valey, R., & Chase, M. (2016). Best practice for youth sport. Champaign: Human Kinetics.
2. Wehmeyer, M., L., Shogren, K., A., & Little, T., D. (2017). Development of Self-Determination Through the Life Course.
3. Jääskinen, A-M., & Pelliccioni, S. (2018). Mitä sa rageet: Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Helsinki: Lasten keskus ja kirjapaja Oy
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kurssi toteutetaan verkko-opiskeluna Moodle –oppimisympäristössä.
Oppiminen tapahtuu Moodlessa omaan tahtiin ja tehtävien palautuksen deadline on 3.7.2022. Ilmoittautumiseen liittyvät kysymykset maria.pennanen(a)haaga-helia.fi.
Ohjausaika: Opiskelijat voivat olla yhteydessä Ilkka Haapeaan sähköpostitse (ilkka.haapea@haaga-helia.fi) tai puhelimitse (050 3082132).
Tavoitteet:
1. Opiskelija ymmärtää ja kuvaa lasten ja nuorten psykologiseen kehittymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija ymmärtää ja kuvaa tarvetyytyväisyyden rakentumiseen liittyvät käsitteet ja niiden osa-alueet sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden perusteet.
2. Opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen kirjallisuutta.
3. Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön organisoiden käytännön toimintoja.
4. Opiskelija arvioi ja analysoi käytännön prosesseja kurssin aihealueen teemojen puitteissa.
Sisältö:
• Psykologinen kehittyminen
• Motivaation rakentuminen
• Sosiaalisen ympäristön vaikutus psykologiseen kehittymiseen
Työelämäyhteydet
Kurssilla opiskelija voi suorittaa kurssitehtäviä oman toimintaympäristönsä lähtökohdista sekä toimintaympäristön kehittämiseksi.
Kansainvälisyys
Kurssin aiheet sekä kurssilla läpikäydyt teoria, mallit ja niiden käytännön sovellukset ovat johdettu kansainvälisestä urheilupsykologian kirjallisuudesta.
Oppimistehtävät
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen
Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen.
Arviointitavat
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Kurssin arvosana muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvosta. Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti palauttamista (vähintään arvosana 1).
Arviointi:
5 Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja aihealueen kirjallisuuteen perustuen. Lisäksi opiskelija arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.
4 Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta.
3 Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.
2 Opiskelija ymmärtää aihealueeseen liittyvät käsitteet pystyen avaamaan käsitteiden merkitystä.
1 Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.