Psyykkinen valmennus: Lasten ja nuorten valmentamisen erityispiirteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: PSY8SL004-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.01.2021 - 19.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.02.2021 - 04.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toimipiste
- Vierumäen toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 0 - 35
- Opettajat
- Ilkka Haapea
- Markus Arvaja
- Opintojakso
- PSY8SL004
Arviointiasteikko
H-5
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen
Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen.
Oppimateriaalit
1. Valey, R., & Chase, M. (2016). Best practice for youth sport. Champaign: Human Kinetics.
2. Wehmeyer, M., L., Shogren, K., A., & Little, T., D. (2017). Development of Self-Determination Through the Life Course.
3. Tenenbaum, G., & Eklund, R., C. Handbook of sport psychology (4th ed.) (2020), (chapters 3 and 20). Hopoken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kurssi toteutetaan verkko-opiskeluna Moodle –oppimisympäristössä.
Oppiminen tapahtuu moodlessa omaan tahtiin ja tehtävien palautuksen deadline on 4.7.2021. Ilmoittautumiseen liittyvät kysymykset noora.viljanen(a)haaga-helia.fi.
Opettaja(t): Markus Arvaja ja Ilkka Haapea S-postin muoto: markus.arvaja@haaga-helia.fi, ilkka.haapea@vierumaki.fi Puh.nro: Arvaja: 050 3441132 ja Haapea: 050 3082132
Ohjausaika: Opiskelijat voivat olla yhteydessä Ilkka Haapeaan sähköpostitse tai puhelimella.
Tavoitteet:
1. Opiskelija ymmärtää ja kuvaa lasten ja nuorten psykologiseen kehittymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija ymmärtää ja kuvaa tarvetyytyväisyyden rakentumiseen liittyvät käsitteet ja niiden osa-alueet sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden perusteet.
2. Opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen kirjallisuutta.
3. Opiskelija soveltaa tietoa käytäntöön organisoiden käytännön toimintoja.
4. Opiskelija arvioi ja analysoi käytännön prosesseja kurssin aihealueen teemojen puitteissa.
Sisältö:
• Kognitiivinen kehittyminen
• Motivaation rakentuminen
• Sosiaalisen ympäristön vaikutus psykologiseen kehittymiseen
Työelämäyhteydet
Kurssilla opiskelija voi suorittaa kurssitehtäviä oman toimintaympäristönsä lähtökohdista sekä toimintaympäristön kehittämiseksi.
Kansainvälisyys
Kurssin aiheet sekä kurssilla läpikäydyt teoria, mallit ja niiden käytännön sovellukset ovat johdettu kansainvälisestä urheilupsykologian kirjallisuudesta.
Oppimistehtävät
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Luentoesityksiin tutustuminen JA
b. Luentoesitysten kuunteleminen JA
c. Kurssikirjallisuuteen tutustuminen JA
d. Muuhun vaihtoehtoiseen kirjallisuuteen tutustuminen SEKÄ
e. Oppimistehtävien suorittaminen
Opintojaksoon sisältyy pakollisena oppimistehtävien suorittaminen.
Arviointitavat
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Kurssin arvosana muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvosta. Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksytysti palauttamista (vähintään arvosana 1).
Arviointi:
5 Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja aihealueen kirjallisuuteen perustuen. Lisäksi opiskelija arvioi ja analysoi prosessien toteutusta. Opiskelija esittää kehitysehdotuksia arvioinnin ja analysoinnin pohjalta.
4 Opiskelija suunnittelee ja organisoi käytännön prosesseja sekä arvioi ja analysoi prosessien toteutusta.
3 Opiskelija osoittaa, että ymmärtää aihealueen kokonaisuuden. Ymmärryksen pohjalta opiskelija arvioi ja analysoi aihealueen teemoja.
2 Opiskelija ymmärtää aihealueeseen liittyvät käsitteet pystyen avaamaan käsitteiden merkitystä.
1 Opiskelija osaa kuvata aihealueen teemat, mutta tarvitsee harjoitusta teemojen ymmärtämiseen liittyvissä asioissa.