Monialaiset verkostot liikkumisen edistämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: PHY708AS3Y-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
29.09.2025 - 30.01.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LIAM Liikunta-alan koulutus
Opettajat
Outi Leppälä-Pekkinen
Tiina Laiho
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
YAMK1LED
Master, Liikkumisen edistäminen, lukukausi 1
Opintojakso
PHY708AS3Y

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

9.10.2025, klo 9.00-17.00, Pasilan kampus
13.11.2025, klo 13.00-17.00, Pasilan kampus
23.1.2025, klo 9.00-12.00, Pasilan kampus

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, yhteisöllisestä oppimisesta ja itsenäisestä opiskelusta. Opintojakson oppimistavat riippuvat toteutuksesta ja tarkentuvat opintojakson alussa. Osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.

Intro

Monialaiset verkostot ovat keskeinen osa liikunnan edistämistä ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Tämä opintojakso tarjoaa sinulle valmiudet suunnitella, kehittää ja johtaa monialaisia verkostoja ja kumppanuuksia tavoitteellisesti. Opintojaksolla opit kuvaamaan ja perustelemaan erilaisten verkostotyyppien valintoja sekä hyödyntämään dialogisuutta, yhteistoimintaa ja osallistavia menetelmiä verkostojen toiminnassa.
Opintojakson aikana syvennyt monialaisten verkostojen rooliin liikunnan edistämisessä sekä verkoston kehittämisprosessiin. Lisäksi perehdyt vuorovaikutustaitoihin ja yhteiskehittämisen menetelmiin, jotka tukevat verkostojen tavoitteellista toimintaa ja vaikuttavuutta.

Oppimateriaalit

Järvensivu, Timo: Verkostojen johtaminen, Opi ja etene yhdessä. 2019, kustantaja Books on Demand. Huom. tämä on saatavilla e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.
Koskimies, M., Pyhäjoki, J. & Arnkill, T. 2012. Hyvien käytäntöjen dialogit. Linkki: Opas dialogisen kehittämisen ja kulttuurisen muutoksen tueksi. THL:n julkaisu.
Nummi, P. 2007. Fasilitaattorin käsikirja: Tarina siitä miten Ykä Hirvi vie ryhmän tuskasta tulokseen. Helsinki: Edita. Saatavana e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Monimuoto-opiskelua, johon lähiopetusta kolmena päivänä sekä etätyöskentelyä.
Lähitapaamisten välissä ohjausta zoomissa, jolloin opettajat antavat ohjausta tehtävien tekoon (vapaaehtoinen)
Tarvittaessa opiskelija voi hakea lisäohjausta ja -tukea oppimistehtäviin opettajilta.

Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti liikunnanohjaaja YAMK –opiskelijoille. Ei edeltäviä opintoja. Liikunta-alan tai soveltuva aiempi tutkinto tai alan tuntemus on opintojaksolla tarpeen.

Työelämäyhteydet

Opintojakson toteutus linkittyy työelämän kehitystehtävään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, mutta oppimistehtävät tulee tehdä sovitussa aikataulussa.

Kansainvälisyys

Ei kv-yhteyttä

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.

Oppimistehtävät

Tehtävä 1: Pienryhmätehtävä fasilitointimenetelmistä
Tehtävä 2: Valitse työhösi tai harrastustoimintaasi liittyvä verkostotyön aihe ja laadi siihen liittyvä kehittämissuunnitelma sisältäen verkostotoiminnan tavoitteen
Suunnitelma voi liittyä olemassa olevaan verkostotoimintaan tai uuden verkostotoiminnan suunnitteluun. Se voi sisältää myös verkostotoiminnan toteutusta, testausta ja arviointia, mutta tämä ei ole pakollista.
Sisällytä suunnitelmaasi tarkoituksenmukaisia verkostotoiminnan työkaluja, prosesseja ja osallistamismenetelmiä sekä perustele niiden käyttö. Tuo esille verkoston osallistujat ja yhteistyökumppanit ja perustele heidän roolit ja merkitys verkostossa.
Tee myös itsearviointi ja kehittämissuunnitelma omasta osaamisestasi ja roolistasi verkostotoiminnassa ja sisällytä se kehittämistehtävään.
Ohjeellinen raportin pituus 10 sivua Haaga-Helian raportointipohjalla.

Arviointitavat

Opintojaksolla hyödynnetään itse- vertais- ja opettaja-arviointia.

Siirry alkuun