Monialaiset verkostot liikkumisen edistämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: PHY708AS3Y-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 15.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 29.09.2025 - 30.01.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 30
- Koulutus
- LIAM Liikunta-alan koulutus
- Opettajat
- Outi Leppälä-Pekkinen
- Tiina Laiho
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
YAMK1LEDMaster, Liikkumisen edistäminen, lukukausi 1
- Opintojakso
- PHY708AS3Y
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
9.10.2025, klo 9.00-17.00, Pasilan kampus
13.11.2025, klo 13.00-17.00, Pasilan kampus
23.1.2025, klo 9.00-12.00, Pasilan kampus
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, yhteisöllisestä oppimisesta ja itsenäisestä opiskelusta. Opintojakson oppimistavat riippuvat toteutuksesta ja tarkentuvat opintojakson alussa. Osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Intro
Monialaiset verkostot ovat keskeinen osa liikunnan edistämistä ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Tämä opintojakso tarjoaa sinulle valmiudet suunnitella, kehittää ja johtaa monialaisia verkostoja ja kumppanuuksia tavoitteellisesti. Opintojaksolla opit kuvaamaan ja perustelemaan erilaisten verkostotyyppien valintoja sekä hyödyntämään dialogisuutta, yhteistoimintaa ja osallistavia menetelmiä verkostojen toiminnassa.
Opintojakson aikana syvennyt monialaisten verkostojen rooliin liikunnan edistämisessä sekä verkoston kehittämisprosessiin. Lisäksi perehdyt vuorovaikutustaitoihin ja yhteiskehittämisen menetelmiin, jotka tukevat verkostojen tavoitteellista toimintaa ja vaikuttavuutta.
Oppimateriaalit
Järvensivu, Timo: Verkostojen johtaminen, Opi ja etene yhdessä. 2019, kustantaja Books on Demand. Huom. tämä on saatavilla e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.
Koskimies, M., Pyhäjoki, J. & Arnkill, T. 2012. Hyvien käytäntöjen dialogit. Linkki: Opas dialogisen kehittämisen ja kulttuurisen muutoksen tueksi. THL:n julkaisu.
Nummi, P. 2007. Fasilitaattorin käsikirja: Tarina siitä miten Ykä Hirvi vie ryhmän tuskasta tulokseen. Helsinki: Edita. Saatavana e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Monimuoto-opiskelua, johon lähiopetusta kolmena päivänä sekä etätyöskentelyä.
Lähitapaamisten välissä ohjausta zoomissa, jolloin opettajat antavat ohjausta tehtävien tekoon (vapaaehtoinen)
Tarvittaessa opiskelija voi hakea lisäohjausta ja -tukea oppimistehtäviin opettajilta.
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti liikunnanohjaaja YAMK –opiskelijoille. Ei edeltäviä opintoja. Liikunta-alan tai soveltuva aiempi tutkinto tai alan tuntemus on opintojaksolla tarpeen.
Työelämäyhteydet
Opintojakson toteutus linkittyy työelämän kehitystehtävään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, mutta oppimistehtävät tulee tehdä sovitussa aikataulussa.
Kansainvälisyys
Ei kv-yhteyttä
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimistehtävät
Tehtävä 1: Pienryhmätehtävä fasilitointimenetelmistä
Tehtävä 2: Valitse työhösi tai harrastustoimintaasi liittyvä verkostotyön aihe ja laadi siihen liittyvä kehittämissuunnitelma sisältäen verkostotoiminnan tavoitteen
Suunnitelma voi liittyä olemassa olevaan verkostotoimintaan tai uuden verkostotoiminnan suunnitteluun. Se voi sisältää myös verkostotoiminnan toteutusta, testausta ja arviointia, mutta tämä ei ole pakollista.
Sisällytä suunnitelmaasi tarkoituksenmukaisia verkostotoiminnan työkaluja, prosesseja ja osallistamismenetelmiä sekä perustele niiden käyttö. Tuo esille verkoston osallistujat ja yhteistyökumppanit ja perustele heidän roolit ja merkitys verkostossa.
Tee myös itsearviointi ja kehittämissuunnitelma omasta osaamisestasi ja roolistasi verkostotoiminnassa ja sisällytä se kehittämistehtävään.
Ohjeellinen raportin pituus 10 sivua Haaga-Helian raportointipohjalla.
Arviointitavat
Opintojaksolla hyödynnetään itse- vertais- ja opettaja-arviointia.