Terveyden ja liikunnan edistäminen 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: PHY003AS3A-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 16.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 16.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toimipiste
Tampere
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LIIKO Liikunnanohjaaja
Opettajat
Pekka Pitkälä
Tiina Laiho
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
PHY003AS3A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Syyslukukausi 2024

Oppimateriaalit

Kurssikirja: Absetz, P., Rautava, P., Patja, K. & Ripatti-Toledo, T. 2022. Terveyden edistäminen. 1. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Teos löytyy myös e-kirjana.

Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja:
Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories.
Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.
Sinikallio, S. 2019. Terveyden psykologia.
Alahauta, T. & Huhta, H-R. 2018. Johda terveyttä: työnantajan opas. (Löytyy e-kirjana)

Lisäksi muu opintojaksolla käytettävä materiaali

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Monimuoto-opetus

Oppimistehtävät

Terveyden ja liikunnan edistämisen opinnoissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan yksilön tai ryhmän pienimuotoinen liikunnan edistämisen interventio, johon sovelletaan tarpeen mukaista liikunnan edistämisen mallia ja jossa korostuvat tutkittuun tietoon pohjautuvat ratkaisut. Keskeistä suunnittelussa olisi kohderyhmän osallistaminen koko prosessiin. ??Kaikki opintojakson etätehtävät liittyvät suoraan tai välillisesti interventioon.

Esimerkkejä mahdollisista interventioista: ?

- Jonkun tietyn kohderyhmän (jokin sairaudellinen, iällinen tms. määrittäjä) ohjausmallin suunnittelu, pilotointi? ja arviointi.
- Työyhteisön (tai vastaavan) hyvinvointia lisäävien toimenpiteiden suunnittelu, pilotointi ja arviointi?.
- Koulun välituntitoiminnan liikunnallistaminen suunnittelu, pilotointi ja arviointi?.

Arviointitavat

Itse-, vertais- ja opettaja-arviointi

Go back to top of page