Terveyden ja liikunnan edistäminen 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: PHY002AS3A-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toimipiste
Tampere
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LIIKO Liikunnanohjaaja
Opettajat
Pekka Pitkälä
Tiina Laiho
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
LI5TA2
Liikunnanohjaaja, päivä, 5.lukukausi, Tampere, ryhmä 2
LI5TA1
Liikunnanohjaaja, monimuoto, 5.lukukausi, Tampere, ryhmä 1
Opintojakso
PHY002AS3A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

18.08.2025- 12.12.2025

Oppimateriaalit

Kurssikirja: Absetz, P., Rautava, P., Patja, K. & Ripatti-Toledo, T. 2022. Terveyden edistäminen. 1. painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Teos löytyy myös e-kirjana.

Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja:
Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories.
Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.
Sinikallio, S. 2019. Terveyden psykologia.
Alahauta, T. & Huhta, H-R. 2018. Johda terveyttä: työnantajan opas. (Löytyy e-kirjana)

Lisäksi muu opintojaksolla käytettävä materiaali

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Monimuotototeutus, Opetus lähiopetusjaksoilla Varalassa

Työelämäyhteydet

Opiskelija liittää opinnot itse valitsemaansa liikunnan edistämisen työelämäprojektiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tentiiä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälistä linkitystä

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Ei vaihtoehtosia toteuttamistapoja

Oppimistehtävät

Terveyden ja liikunnan edistämisen opinnoissa (1 ja 2) suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan yksilön tai ryhmän pienimuotoinen liikunnan edistämisen interventio, johon sovelletaan tarpeen mukaista liikunnan edistämisen mallia ja jossa korostuvat tutkittuun tietoon pohjautuvat ratkaisut. Keskeistä suunnittelussa olisi kohderyhmän osallistaminen koko prosessiin. Kaikki opintojakson etätehtävät liittyvät suoraan tai välillisesti interventioon.

Esimerkkejä mahdollisista interventioista:

Jonkun tietyn kohderyhmän (jokin sairaudellinen, iällinen tms. määrittäjä) ohjausmallin suunnittelu, pilotointi ja arviointi.
Työyhteisön (tai vastaavan) hyvinvointia lisäävien toimenpiteiden suunnittelu, pilotointi ja arviointi.
Koulun välituntitoiminnan liikunnallistaminen suunnittelu, pilotointi ja arviointi.

Arviointitavat

Arviointi 1-5

Siirry alkuun