Coaching ja fasilitoinnin taito (5 op)

Toteutuksen tunnus: ORG2HM003-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.06.2022 - 19.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.08.2022 - 14.10.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Opettajat
Tiina Mehto
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
Opintojakso
ORG2HM003

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojaksolla on yhteensä kolme tapaamista: yksi lauantai ja kaksi arki-iltaa. Voidaksesi osallistua opintojaksolle, tulee sinun palauttaa ennakkotehtävä ajoissa ja olla paikanpäällä lauantain tapaamisessa.

Lauantai 27.8 klo. 9.00 - 15.45
Perjantai 16.9 klo. 17.40 - 20.30
Perjantai 7.10 klo. 17.40 - 20.30

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksolla toteutetaan coaching-työpajoja ja harjoitussessioita (peer-coaching) sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessist löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Oppimateriaalit

Valitse ainakin yksi coachingia ja yksi fasilitointia käsittelevä kirja, jotka luet kurssin aikana ja käytät niiden antia myös tehtävissä. Hyviä teoksia ovat esim. seuraavat:
Jones, G. & Gorell, R. 2021. 50 top tools for coaching. Kogan Page.
Kantor, D. 2012. Reading the Room. Group Dynamics for Coaches and Leaders. John Wiley & Sons. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Rogers, J. 2016. Coaching skills. The definitive guide to being a coach. Fourth edition. McGraw-Hill.
Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Räsänen, M. (toim.) 2007. Coaching ja johtajuus. Valmentava ote esimiestyössä. Edita.
Schwarz, R. 2017 (or older). The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitator, Managers, Trainers and Coaches. 3rd edition. Jossey-Bass. Hoboken, N.J. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Starr, J. 2009. The Coaching Manual: The Definitive Guide to the Process, Principles and Skills of Personal Coaching. 2nd edition. FT Press / Pearson Education Limited. Harlow, England. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Wilkinson, M. 2012. The Secrets of Facilitation: The SMART Guide to Getting Results with Groups. John Wiley & Sons. New York. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.

Lisäksi kurssin vaatimuksiin kuuluvat Moodlesta löytyvät artikkelit. Myös niitä hyödynnät tehtävissä.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijaa analysoimaan omia coaching- ja fasilitointivalmiuksia ja niiden kehittämistarpeita. Opintojakso tarjoaa perustietoa coachingista ohjausmenetelmänä, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona sekä fasilitoinnin merkityksestä ja hyödyntämisestä päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä.

Oppiminen tapahtuu workshopeissa, itsenäisesti perehtyen ja tiimeissä. Opintojaksolla on coaching-työpajoja ja paricoachingharjoituksia sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Työelämäyhteydet

Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys näkyy aineistoissa ja tehtävissä. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.

Oppimistehtävät

Opintojaksolla on kolme palautettavaa tehtävää, jotka opiskelijan tulee palauttaa hyväksytysti suoritettuina saadakseen kurssiarvosanan. Tehtävät ovat seuraavat:

Tehtävä 1 (ennakkotehtävä), 20 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 24.8.2022 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on esittäytyä ja arvioida omaa nykyistä coaching ja/tai fasilitointiosaamista.

Tehtävä 2 (coaching), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ti 4.10.2022 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on coachata toista opiskelijaa kolmessa erillisessä sessiossa ja analysoida omaa coachingosaamista. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen.

Tehtävä 3 (fasilitointi), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään ke 12.10.2022 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on suunnitella fasilitoitu workshop ja dokumentoida suunnitelma. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen.

Ennakkotehtävän tarkempi ohje on Moodlessa. Muiden tehtävien ohjeet avataan ennakkotehtävän palauttaneille ja la 27.8.2022 luennon jälkeen.

Huomaathan, että tapaamisissa teemme pienempiä tehtäviä ja harjoituksia. Pakollinen oman oppimisen itsearviointi tehdään workshop-tapaamisessa.

Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna opintojakson aikana aikataulunmukaisesti.

Arviointitavat

Katso tapaamiset ja tehtävät.

Go back to top of page