Organisaatiot muutoksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: ORG2HM001-3052
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 15.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 61 - 100
- Koulutus
- LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
- PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
- LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
- Opettajat
- Johanna Vuori
- Ryhmät
-
NONSTOPNONSTOP -toteutus
-
MAICTFICT-palvelut ja tietojärjestelmät, masterit, Pasila
-
MALEAFJohtajuus ja henkilöstövoimavarat, masterit, Pasila
-
MACOMFViestinnän ja markkinoinnin johtaminen, masterit, Pasila
-
MAEXPFHAElämystalous ja palveluiden kehittäminen, masterit, Haaga
-
MAENTFYrittäjämäinen liiketoiminnan johtaminen, masterit, Pasila
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
-
INSTRUCTEDOhjattu virtuaalitoteutus
-
MADIGFDigitaalisen liiketoiminnan mahdollisuudet, masterit, Pasila
-
MASTRFStrateginen ajattelu ja johtaminen, masterit, Pasila
-
MASALFMyynnin ja asiakaskokemuksen johtaminen, masterit, Pasila
- Opintojakso
- ORG2HM001
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojakso avautuu Moodlessa 18.8.2025
Tehtävät pitää palauttaa 8.12.2025 mennessä, jotta saa arvosanan syyslukukauden aikana.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".
Intro
Tällä opintojaksolla syvennät osaamistasi työn murroksen trendeistä sekä niiden vaikutuksista organisaatioissa. Opit tunnistamaan erilaisten kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja soveltamaan organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja analysointiin. Kurssilla pohditaan myös muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä aineistoja.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Toteutus perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun syyslukukaudella 2025.
Muuten oppimismenetelmät ovat klassisia: lukeminen, ajattelu, kirjoittaminen - ja myös videoiden katsominen ja kuuntelu, nykyisten organisaatiokontekstien tarkkailu ja/tai organisaatiokokemusten ja työkäytäntöjen reflektointi.
Oppimismenetelmät edistävät myös seuraavia metakompetensseja: ongelmanratkaisukyky sekä analyyttinen ja kriittinen ajattelu.
Opintojaksolle otetaan enintään 100 opiskelijaa. Ilmoittautuminen päättyy kun maksimiopiskelijamäärä on täyttynyt.
Työelämäyhteydet
Opintojakson sisältö ja tehtävät liittyvät erilaisten organisaatioiden käytäntöihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija valitsee ajankohdan.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen Haaga-Helian Master-opiskelun ohjeiden mukaisesti.
https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Oppimistehtävät
Opintojaksolla on kolme pääteemaa, joihin liittyy oma oppimistehtävänsä:
- Työn tulevaisuus > Lyhyt kirjallinen analyysi ja miellekartta
- Organisaatiot ja organisoituminen > Ajastettu monivalintatehtävä
- Organisaation kehittäminen > Kirjallinen raportti.
Arviointitavat
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.