Asiakkuuksien johtaminen (3op)
Toteutuksen tunnus: MAR2LZ001-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.08.2018 - 24.08.2018
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 20.08.2018 - 12.10.2018
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 3 op
 
- Toimipiste
 - Pasilan toimipiste
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikkoja
 - 15 - 40
 
- Koulutus
 - MYYNTI Myyntityön koulutusohjelma
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Aikataulu
20.8.	Kurssin sisältö, tavoitteet ja arviointiperusteet. Ennakkotehtävä ja sen purku. Kts.ohjeet ennakkotehtävään Moodlesta                                                                                Luento: johdatus asiakkuuksien johtamiseen ja osa-alueet                                           
Tehtävä 1: kirjoita essee valitsemastasi ennakkotehtävän aiheesta DL esseen palautukselle 26.8.
 27.8.	BMC + asiakkaan matka –tehtävä tunnilla
Käsitepankki ja siitä kotitehtävänä.: Opettele tärkeimmät asiakkuuksien johtamiseen liittyvät käsitteet 3.9. tunnille
Klo 11.15- 11.45 Syksyn yritystyöskentelyn opintojakson info
3.9.	Tehtävä 2: testi käsitteistä
Kertausta markkinoinnista
Klo 10.30-11.30 Vieraana Juha Halmesvaara  /Carat 
Tehtävä 3. Opit vierailusta memoksi. DL 10.9.
10.9.	Luento: asiakasstrategiat ja työkalut + Kotimaa-casen tehtävä ryhmätehtävänä tunnilla
17.9.	Asiakastieto ja GDPR. Asiakasymmärrys
Asiakkuuksien johtaminen, digitaalinen asiakaskokemus ALKOssa/Paula Kujansivu
Tehtävä 4: opit ja memo vierailusta DL 24.9.
24.9.	Klo 9-11.30 Tekoäly ja blockchain / Lasse Rouhiainen
Tehtävä 5: opit ja memo vierailusta DL 1.10.
1.10.	Key Account Management. 
Klo 10-11:  Vieraana Riina Lehtinen, Account Manager/ Studentwork 
Tehtävä 6: Account managerin osaaminen –essee DL 10.10.
Yhteenveto kurssista ja vinkkejä tenttiin ja kurssipalaute
8.10.	Tentti
                    
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus:
Bodnar, K. & Cohen,  J.L. 2012.  The BtoB Social Media Book. John Wiley Sons.
Keskinen, T. & Lipiäinen, J. 2013.  Asiakkaan matkassa - tuotekeskeisyydestä symbioosistrategiaan. Talentum Oyj.
Miller, M. 2011. B2B Digital Marketing. Using the Web to Market Directly to  Businesses. Pearson Education Inc.
Ojasalo,  J. & Ojasalo,  K. 2010. B-to-B-palvelujen markkinointi. WSOY.
Payne, A. 2006. Handbook of CRM.  Achieving the Excellence in Customer Management. Butterwoth- Heinemann.
Woodburn, D; McDonald, M. 2011. Key Account Management. The Definitive Guide. John Wiley  Sons.
Luennoilla jaettava materiaali ja opetusdiat. Tummennetuilla merkityt lähdemateriaalit ovat kurssin kannalta keskeisiä lähdekirjoja.
                    
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojaksolla käytetään vaihdellen erilaisia oppimismenetelmiä: luentoja, henkilökohtaisia ja ryhmätehtäviä.
Lähiopetus ja tentti 26 h
Itsenäinen työskentely ja projekti ryhmissä 42 h
Oman oppimisen arviointi 1 h
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti Moodlessa 12.10.
                    
Oppimistehtävät
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
•	tunnistaa asiakkuuksien johtamisen lähtökohdat ja niiden yhteyden myynnin johtamisessa
•	tunnistaa erilaisia asiakasstrategioita kannattavien asiakkuuksien kehittämisessä
•	osaa kehittää ja soveltaa asiakaslähtöisiä käytännön ratkaisuja strategioiden mukaisesti käytännön myyntityössä
•	ymmärtää digitalisaation merkityksen asiakkuuksien johtamisessa
•	ymmärtää avainasiakkaiden tunnistamisen merkityksen osaa soveltaa Key Account Management -lähestymistapaa asiakkuuksien johtamisessa
                    
Arviointitavat
Tentti 50% arvosanasta ja aktiivisuus ja tehtävät 50%