Sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja vaikuttajat (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR004AS2A-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2024 - 22.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.03.2024 - 17.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Tiina Leppäniemi
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
TR4HECOMTradenomi liiketalous, 4. lukukausi, Helsinki, markkinointi ja viestintä
-
TR4HEMAR2Tradenomi liiketalous, 4. lukukausi, Helsinki, markkinointi ja viestintä, ryhmä
- Opintojakso
- MAR004AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tarkista aikataulu ja tilat lukujärjestyksestä Tuudosta.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact, Online Blended, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänäsi on laatia sosiaalisen median markkinointisuunnitelma valitsemallesi yritykselle tai organisaatiolle. Jos olet toteuttanut sisältömarkkinointia ja tuottanut sisältöjä esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin, voit myös vaihtoehtoisesti kuvata oman sisällöntuotannon prosessin ja siihen liittyvät tuotokset (esim. blogipostaukset, somejulkaisut). Jos taas olet osallistunut vaikuttajayhteistyöhön, kolmas tapa toteuttaa näyttö on kuvata vaikuttajayhteistyön prosessi ja siihen liittyvät tuotokset (esim. blogipostaukset, somejulkaisut). Kuvaa tekeminen ja perustele valintasi tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Intro
Sosiaalisella medialla on tärkeä rooli tämän päivän markkinoinnissa. Somemarkkinoinnin avulla kannustat asiakasta vuorovaikutukseen, vahvistat brändiä, löydät uusia asiakkaita ja lisäät myyntiä. Opit, miten suunnitellaan ja tuotetaan kiinnostavaa, sitouttavaa, hyödyllistä sekä viihdyttävää sisältöä kohderyhmille, eri kanavien ominaispiirteet huomioiden. Oivallat siitä, miten yhteistyötä vaikuttajien kanssa voi hyödyntää sisällöntuotannossa ja sosiaalisen median markkinoinnissa.
Oppimateriaalit
Opettajan luentomateriaalit Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus:
Lahtinen, Pulkka, Karjaluoto & Mero (2022): Digimarkkinointi
Rummukainen, Hakola & Hiila (2019): Sisältömarkkinoinnin työkalut
Halonen & Hakkarainen (2019) Vaikuttajamarkkinointi
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Lähiopetus, Pasilan kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti kahdesti viikossa. Viikkorytmitys pääsääntöisesti siten, että maanantaisin luentoa, teoriaa, esimerkkejä, ja perjantaisin ohjattua ryhmätyöskentelyä. Mahdollisia poikkeuksia saattaa ilmetä.
Työelämäyhteydet
Oppimistehtävät tehdään aidolle yritykselle. Vierasluennoitsijat työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään jakson lopulla Moodlessa. Myös uusintatentti on Moodlessa.
Kansainvälisyys
Materiaalit ja esimerkit kattavat myös kansainväliset näkökulmat.
Oppimistehtävät
1: Sosiaalisen median sisältöstrategia (palautetaan osissa & esitykset)
2: Esimerkkisisällöt case-organisaatiolle
3: Tentti
Arviointitavat
Arvioidaan asteikolla 0-5. Tarkemmat arviointikriteerit käydään läpi kurssin alussa sekä kunkin tehtävän kohdalla niin tunnilla kuin Moodlessa.
Tehtävien lisäksi henkilökohtainen suoriutuminen vaikuttaa arviointiin. Suoriutumista arvioidaan sekä ohjaajan että tiimin jäsenten toimesta vertaisarviointityökalulla.