Dataohjautuva markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR002AS2A-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 17.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Porvoon toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kurssi suoritetaan kolmannen periodin aikana.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact, Online, Virtual, näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi.
Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänäsi on laatia markkinoinnin dataan perustuvia kehitysideoita valitsemallesi yritykselle tai organisaatiolle. Valinnat perustellaan tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Intro
Opit modernin ja tehokkaan markkinoinnin perusteet. Tutustut alan keskeisiin käsitteisiin, käytäntöihin ja järjestelmiin. Ymmärrät dataohjatun markkinoinnin mahdollisuudet eri kanavissa ja pystyt suunnittelemaan kohdennettua markkinointia, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita. Hyödynnät digimarkkinoinnin erilaisia mittareita ja ymmärrät niiden merkityksen ketterässä markkinoinnissa.
Oppimateriaalit
Opettajan materiaalit + allaoleva kirjallisuus:
Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. &, Sinisalo, J., 2020. Digitaalisen markkinoinnin käsikirja pk- ja mikroyrityksille. Saatavana e-kirjana.
Chaffey, Dave & Ellis-Chadwick, Fiona, 2022. Digital Marketing 8th Edition. Saatavana e-kirjana Haaga-Helian kirjastosta.
Driscoll Miller, J, Lim, J. & Meerman Scott, D. 2020. Data-First Marketing : How to Compete and Win in the Age of Analytics. John Wiley & Sons, Incorporated. Saatavana e-kirjana Haaga-Helian kirjastosta.
Haimowitz, I.J., Verhoef, P.C., Kooge, E., Walk, N. & Wiering, N. 2022. Data analytics for business : lessons for sales, marketing, and strategy. Routledge. Second edition.
Pyyhtiä, Roponen, Frosterus, Mertanen 2017. Digin mitalla 2.0.MagNet e-Publishing. Saatavana e-kirjana.
Pyyhtiä, T. Digiajan johtajan käsikirja. 2019. Books on Demand.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso toteutetaan contact-opetuksena Porvoon Campuksella, 2 kertaa viikossa.
Kaikki materiaali ja tehtävät ovat Moodlen oppimisympäristössä.
Kurssiin liittyy itseopiskeltavaa materiaalia, monivalintakysymyksiä sekä tehtäviä.
Työelämäyhteydet
Case-esimerkit ja vierailevat luennoitsijat (tallenteet) pääsääntöisin työelämästä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssi suoritetaan tehtävien muodossa. Tenttejä ei ole.
Jos kurssin aikatauluja ei noudateta, tulee pistevähennyksiä. Tehtäviä ei voi uusia.
Kurssin räätälöinti:
Kurssia on mahdollista räätälöidä omien tavoitteiden mukaan:
Tehtävät 1 ja 2 tehdään yksilötyönä = max. arvosana 2
Tehtävä 3 tehdään yksilötyönä ja kun tämä ja edelliset yksilötehtävät on teht= max. arvosana 3-4
Tehtävä 4 tehdään ryhmätyönä ja kun tämä ja kaikki yksilötehtävät on tehty = max. arvosana 5
Kansainvälisyys
Kurssin aihe soveltuu erinomaisesti kansainväliseen ympäristöön.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opintojakson voi suorittaa myös opinnallistaen tai näytöllä, jos aiempaa osaamista jo löytyy. Jos haluat vaihtoehtoisen suoritustavan, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Oppimistehtävät
Opintojaksoon liittyy monivalintatehtävä sekä erilaisia soveltavia tehtäviä seuraavasti:
1) Koko kurssin materiaaliin liittyvä monivalintatehtävä (yksilötehtävä)
2) Oman oppimisen analyysi (yksilötehtävä)
3) Digimarkkinoinnin sertifikaatti (yksilötehtävä)
4) Dataohjautuva markkinointi case-yrityksessä -tehtävä (ryhmätehtävä)
Arviointitavat
Arviointiasteikko
90 - 100 pistettä = 5
71 - 89 pistettä = 4
61 - 70 pistettä = 3
51 - 60 pistettä = 2
40 - 50 pistettä = 1
Läsnäoloa edellytetään lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla.
- Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla.
- Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.
Arviointiasteikko noudattaa opintojaksokuvauksen arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin peruskäsitteet ja työkalut. Opiskelija osaa ohjatusti löytää tarvittavaa tietoa ja ohjatusti analysoida dataa markkinoinnin lähtökohtana.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin työkalut ja niiden keräämän datan. Opiskelija löytää tarvittavaa tietoa ja analysoi sekä hyödyntää dataa markkinoinnin lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää mittaamisen ja seurannan merkityksen asiakasymmärryksessä ja markkinoinnissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin ja sen erityispiirteet erinomaisesti. Opiskelija hallitsee olennaisen tiedon löytämisen ja osaa itsenäisesti analysoida sekä hyödyntää dataa markkinoinnissa. Hän osaa valita oikeat mittarit ja tehdä kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.