Dataohjautuva markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAR002AS2A-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.08.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Jussi Mertanen
Susanna Luoma
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
TR3HEMAR1
Tradenomi liiketalous, 3. lukukausi, Helsinki, markkinointi ja viestintä, ryhmä 1
Opintojakso
MAR002AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojakso toteutetaan 18.8. – 10.10.2025
Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna 10.10.2025 mennessä.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson toteutusmuodot Contact, Online, Virtual, näyttö ja opinnollistaminen.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi.
Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Näyttötehtävänäsi on laatia markkinoinnin dataan perustuvia kehitysideoita valitsemallesi yritykselle tai organisaatiolle. Valinnat perustellaan tietoperustan (aiheeseen liittyvien lähteiden esim. kirjallisuuden, artikkeleiden) avulla.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Intro

Opit modernin ja tehokkaan markkinoinnin perusteet. Tutustut alan keskeisiin käsitteisiin, käytäntöihin ja järjestelmiin. Ymmärrät dataohjatun markkinoinnin mahdollisuudet eri kanavissa ja pystyt suunnittelemaan kohdennettua markkinointia, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita. Hyödynnät digimarkkinoinnin erilaisia mittareita ja ymmärrät niiden merkityksen ketterässä markkinoinnissa.

Oppimateriaalit

Opettajan materiaalit, Moodlen materiaalit.
Lisäksi erikseen ajantasainen kirjallisuus:
The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization.10/2023
ISBN 9781098102616

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähiopetus aikataulun mukaan. Läsnäolovaatimukset Haaga-Helian käytännön mukaisesti. 50% läsnäolo vaaditaan läpäisyys. 25% poissaolo vaikuttaa arvosanaan.
Moodlessa oppimateriaali sekä luennot, ja tehtävät. Yksilötehtäviä sekä ryhmätehtäviä.

Työelämäyhteydet

Toteutuksella on vahva yhteys työelämään. Useita käytännön esimerkkejä ja toteutuksella on mahdollista tehdä digisuunnitelma myös yritykselle, tai tutkia oman alan yritystä ainoastaan verkon välityksellä. Kaikki tehtävät ja esimerkit linkittyvät työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Pakollinen monivalintatentti tehdään Moodlessa ohjeiden mukaan yksilötyönä.
Uusintamahdollisuudet Moodlessa ohjeiden mukaan.

Kansainvälisyys

Toteutuksella käytetään myös kansainvälisiä materiaaleja.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Kurssin räätälöinti:
Kurssia on mahdollista räätälöidä omien tavoitteiden mukaan. Arvosanoihin 1-2 liittyvät tehtävät tehdään yksilötehtävinä. Arvosanoihin 3-5 liittyvät tehdään tehtäviä myös ryhmässä.
o Tehtävät 4 ja 5 tehdään yksilötyönä.
o Tehtävät 1-3 tehdään virtuaalisesti ryhmätyönä

Oppimistehtävät

Opintojaksoon liittyy monivalintatehtävä sekä erilaisia soveltavia tehtäviä seuraavasti:
Esittelytehtävä - varmista paikkasi kurssilla
1) Tunneilla tehtävät tehtävät (max. 10 pistettä)
2) Dataohajutuvan digikampanjan suunnittelutehtävä (max. 10 pistettä)
3) Dataohjautuva markkinointi case-yrityksessä -tehtävä (max. 20 pistettä)
4) Koko kurssin materiaaliin liittyvä monivalintatehtävä (max. 50 pistettä)
5) Oman oppimisen analyysi (max. 10 pistettä)

Arviointitavat

Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin peruskäsitteet ja työkalut. Opiskelija osaa ohjatusti löytää tarvittavaa tietoa ja ohjatusti analysoida dataa markkinoinnin lähtökohtana.

Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin työkalut ja niiden keräämän datan. Opiskelija löytää tarvittavaa tietoa ja analysoi sekä hyödyntää dataa markkinoinnin lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää mittaamisen ja seurannan merkityksen asiakasymmärryksessä ja markkinoinnissa.

Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija tuntee dataohjautuvan markkinoinnin ja sen erityispiirteet erinomaisesti. Opiskelija hallitsee olennaisen tiedon löytämisen ja osaa itsenäisesti analysoida sekä hyödyntää dataa markkinoinnissa. Hän osaa valita oikeat mittarit ja tehdä kehitysehdotuksia. Opiskelija osaa viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

Siirry alkuun