Asiakasymmärrys ja markkinointi (5op)

Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3234

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
23.03.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 60
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Johanna Stenros
Ryhmät
REB2HA1
Restonomi, monimuoto, 2. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
CONTACT
Lähitoteutus
BLENDED
Monimuotototeutus
Opintojakso
MAR001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Aikataulu ilmoitetaan lähempänä toteutusta.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjalähteet:
Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi
Lisälukemisto:
Kotler, Principles of Marketing
Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, International edition, 2015 tai uudempi painos. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
Muut Moodlessa jaettavat materiaalit

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä.

Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.

Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu liiketalous-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

Työelämäyhteydet

Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään opintojakson lopuksi Moodlessa. Uusintatentti on luokassa.

Kansainvälisyys

Opinnoissa hyödynnetään kansainvälisiä esimerkkejä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

AHOT sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Oppimistehtävät

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa asiakaspersoona & markkinointimix-tutkimusta kohdeyritykselle.

Arviointitavat

Arviointi 0-5, myöhässä palautetut arvioidaan 0-3.

Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:
90 – 100 5
80 – 89 4
70 – 79 3
60 – 69 2
50 – 59 1
alle 50 pistettä hylätty

Siirry alkuun