Asiakasymmärrys ja markkinointi (5op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3220
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.08.2025 - 17.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESRU Ruokatuotannon johtaminen
- Opettajat
- Sari Auranen
- Ryhmät
-
RR1HA1Ruokatuotanto, päivä, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
-
CONTACTLähitoteutus
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Tuntisuunnitelma julkaistaan opintojakson alussa Moodlessa kurssialustalla.
Tunnit Haagan kampuksella keskiviikkoisin ja perjantaisin. Katso tarkemmin lukujärjestyksestä.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Kurssikirja: Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi, 2021, painettukirja tai e-kirja
Moodlen oppimateriaali, joka perustuu pääosin kurssikirjaan.
Lisäkirjallisuus:
Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, International edition
Kotler, Principles of Marketing
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista sekä opiskelijan itsenäisestä ja tiimityöskentelystä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.
Lähiopetukseen (CONTACT) perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään markkinoinnin näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on kaksi palautettavaa tehtävää (opintojakson puolessa välissä ja toinen lopussa )sekä opintojakson päätteeksi on Moodle tentti.Tentin kysymykset koostuvat luentomateriaaleista. Tentin tekemistä voi yrittää vain yhden kerran, uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Kansainvälisyys
Kansainvälinen oppimateriaali (=kirjallisuus)
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi suorittaa näyttönä. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Näyttöön voi siirtyä kahden ensimmäisen kurssiviikon aikana.
Oppimistehtävät
Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
- kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
- markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
- brändin merkitys kilpailuetuna
- vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
Arviointitavat
Kurssin tehtävistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy kertyneiden pisteiden perusteella seuraavasti: 90–100 pistettä 5 80–89 pistettä 4 70 - 79 pistettä 3 60 - 69 pistettä 2 50 - 59 pistettä 1.
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään