Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3178
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2024 - 17.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.05.2024 - 30.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 61 - 100
- Koulutus
- LIIKO Liikunnanohjaaja
- Opettajat
- Mia Roos
- Ryhmät
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
-
SUMMERKesäopinnot
-
INSTRUCTEDOhjattu virtuaalitoteutus
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Suorita kurssi omavalintaisesti ajalla 20.05.2024 - 30.08.2024. Yritä keskittää tekeminen 4-8 viikolle.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. & Leppänen, A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos 2015 tai uudempi.
Moodlen oppimismateriaali.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
• määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
• kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
• kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
• kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
• tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
• tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
Virtuaaliopinnot Moodlessa.
Työelämäyhteydet
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle opastaa etenemisessä kurssilla.
Kansainvälisyys
Kurssilla on mahdollista tarkastella myös kansainvälisen yrityksen markkinointia. Markkinoinnin kilpailukeinot perustuvat Philip Kotlerin kansainväliseen Marketing Mix käsitteeseen.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Tämän opintojakson näyttö muodostuu näyttötehtävästä.
Toimi näin:
1. Tutustu ensin näyttöön liittyvään ohjeistukseen Moodlessa.
2. Tee sen jälkeen näyttötehtävä eli laadi selostettu diaesitys valitsemastasi yrityksestä. Esityksessä tehtävänäsi on analysoida ja kuvata valitsemasi yrityksen tai organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja.
3. Palauta esitys Moodleen sille varatulle tehtävänpalautusalueelle (otsikkona "TEHTÄVÄ").
Oppimistehtävät
Moodle ohjaa virtuaalityöskentelyyn asiakaslähtöisyyden ja markkinoinnin kilpailukeinojen kentällä. Kurssilla edetään Moodlen tarjoamassa järjestyksessä.
Arviointitavat
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
• tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
• ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
• osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
• osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija:
• osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
• osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
• ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
• osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija:
• osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
• .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
• ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
• opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.