Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3172
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.01.2025 - 10.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Sonja Haaksluoto
- Ryhmät
-
REB1HA1Restonomi, monimuoto, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
-
WORKSTUDYWork&Study -toteutus
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Osallistuminen 1. kerran infotilaisuuteen, 2. kerran välitsekkiin ja 3. kerran näyttötilaisuuteen on edellytys tähän W&S-näyttömuotoiseen toteutukseen osallistumiseksi. Tapaamisajankohdat Haagan kampuksella ovat:
ma 10.2. klo 8-10.45
ma 10.3. klo 8-10.45
ti 8.4. klo 8.45
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
- Opettajan luentomateriaalit videona ja pdf-tiedostoina.
- Yrityksen asiakasmarkkinointi (Bergström & Leppänen 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana.
- Suositeltava tukiteos on Consumer Behavior (Solomon 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu erityisesti restonomitutkinnon Work&Study -opiskelijoille, toteutus on näyttömuotoinen.
Itsenäinen opiskelu ja opitun soveltaminen omalle työpaikalle/kohdeyritykseen.
Työelämäyhteydet
Hospitality-alaan liittyvät esimerkit, tehtävissä sovelletaan opittua valittuihin kohdeyrityksiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Opinnoissa hyödynnetään kansainvälisiä esimerkkejä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
- suoraan näyttöön meneminen ilman W&S-opinnollistamista omalle työpaikalle
- päivätoteutukset opintojaksosta
- monimuotototeutukset opintojaksosta
- virtuaalitoteutukset opintojaksosta
Oppimistehtävät
Näyttötehtävä 1: Markkinoinnin käsitteet. 0-30 p. Kirjallinen vastaus yksilötehtävänä.
Näyttötehtävä 2a: Asiakasymmärrys ja markkinoinnin kilpailukeinot (Markkinointimix 7 P). 0-40 p. Opiskelijan valitsema kohde (yritys/tuote/palvelu) peilattuna markkinoinnin kilpailukeinoihin. Videoksi tehty Power Point -esitys yksilö- tai paritehtävänä.
Näyttötehtävä 2b: Toteutuksen opiskelijat jaetaan pienryhmiin, jotka osoittavat oppimansa 8.4. näyttötilaisuuden teemakeskustelussa. Arvioidaan yksilösuorituksena. 0-30 p.
Hyväksyttyyn läpäisyyn liittyy myös itsearviointi opintojakson lopussa. Se ei vaikuta arvosanaan.