Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3095

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.08.2023 - 20.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESRU Ruokatuotannon johtaminen
Opettajat
Sari Auranen
Ryhmät
RR1HA1
Ruokatuotanto, päivä, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
CONTACT
Lähitoteutus
Opintojakso
MAR001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Aikataulu julkaistaan opintojakson alussa Moodlessa kurssialustalla.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Oppimateriaalit

Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
Verkkotutoriaalit
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Yritysten verkkosivut
Muu aiheeseen liittyvä materiaali

Opintojakson kurssikirja:
Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi (2021)

Muu kirjallisuus:
Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, International edition
Kotler, Principles of Marketing

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu x-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista sekä opiskelijan itsenäisestä ja tiimityöskentelystä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.

Lähiopetukseen (CONTACT) perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö

Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu x-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät."

Työelämäyhteydet

Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään markkinoinnin näkökulmasta.
Vierailuluennoitsijoita organisaatioista mahdollisuuksien mukaan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on kaksi palautettavaa tehtävää ja opintojakson päätteeksi on käsitetentti Moodlessa.
Tentin kysymykset koostuvat luentomateriaaleista. Tentin tekemistä voi yrittää Moodlessa vain yhden kerran, uusintatenttiajankohdasta informoidaan erikseen.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi suorittaa näyttönä. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

Oppimistehtävät

Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
- kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
- markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
- brändin merkitys kilpailuetuna
- vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa

Arviointitavat

0-5 (ajallaan palautetut oppimistehtävät)
0-3 (myöhästyneet palautukset)

Siirry alkuun