Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3095
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.08.2023 - 20.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2023 - 15.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Haagan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESRU Ruokatuotannon johtaminen
- Opettajat
- Sari Auranen
- Ryhmät
-
RR1HA1Ruokatuotanto, päivä, 1. lukukausi, Haaga, ryhmä 1
-
CONTACTLähitoteutus
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Aikataulu julkaistaan opintojakson alussa Moodlessa kurssialustalla.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
Verkkotutoriaalit
Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
Yritysten verkkosivut
Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Opintojakson kurssikirja:
Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi (2021)
Muu kirjallisuus:
Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, International edition
Kotler, Principles of Marketing
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu x-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista sekä opiskelijan itsenäisestä ja tiimityöskentelystä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.
Lähiopetukseen (CONTACT) perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö
Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu x-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät."
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään markkinoinnin näkökulmasta.
Vierailuluennoitsijoita organisaatioista mahdollisuuksien mukaan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on kaksi palautettavaa tehtävää ja opintojakson päätteeksi on käsitetentti Moodlessa.
Tentin kysymykset koostuvat luentomateriaaleista. Tentin tekemistä voi yrittää Moodlessa vain yhden kerran, uusintatenttiajankohdasta informoidaan erikseen.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi suorittaa näyttönä. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Oppimistehtävät
Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
- kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
- markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
- brändin merkitys kilpailuetuna
- vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
Arviointitavat
0-5 (ajallaan palautetut oppimistehtävät)
0-3 (myöhästyneet palautukset)