Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3059
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.08.2022 - 26.08.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2022 - 16.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Porvoon toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
- Opettajat
- Anu Seppänen
- Ryhmät
-
REB1PC1Restonomi, monimuoto, 1. lukukausi, Porvoo, ryhmä 1
-
BLENDEDMonimuotototeutus
- Opintojakso
- MAR001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Vko
34 Opintojakson esittely, orientoituminen markkinointiajatteluun
35 Asiakasymmärrys, asiakastiedon kerääminen
36 Oppimistehtävän 1 aloitus + segmentointi (lähi)
37 Asiakaspersoonan luominen
38 Ostokäyttäytyminen ja ostopolku
39 Oppimistehtävän 1 esitys (lähi)
40 Oppimistehtävän 1 viimeistely ja palautus
41 Markkinointimix, tuote ja brändi
42 Intensiiviviikko
43 Markkinointimix, hinta + oppimistehtävän 2 aloitus (lähi)
44 Markkinointimix, saatavuus
45 Markkinointimix, markkinointiviestintä
46 Markkinointimix, henkilöstö, palveluympäristö ja prosessit
47 Oppimistehtävän 2 esitys (lähi)
48 Vastuullisuus markkinoinnissa
49 Oppimistehtävän 2 palautus
50 Tentti (lähi)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.
Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Intro
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Oppimateriaalit
Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Monimuoto-opetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennot, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (projektityöskentely, tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö: asiakaspersoonan määrittely, asiakkaan ostopolun kuvaus ja markkinointimixin soveltaminen omaan liikeideaan (ryhmätyö)
- tentti (yksilösuoritus)
Työelämäyhteydet
Työelämän konsultointi oman liikeidean kehittelyprosessissa.
Kansainvälisyys
Kansainväliset lähteet ja kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
a) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
b) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.
Oppimistehtävät
Oppimistehtävä 1: Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus.
Oppimistehtävä 2: Markkinointimix
Oppimistehtävä 3: Tentti
Arviointitavat
Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:
85-100 pistettä 5
75-84 pistettä 4
65-74 pistettä 3
55-64 pistettä 2
40-54 pistettä 1
Oppimistehtävät tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat
T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–20 pistettä
T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-50 pistettä
Opintojakson tentti, 0-30 pistettä
Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja
tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön.
Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2.
Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.