Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 19.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.08.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESTO Restonomi matkailu- ja ravitsemisala
Opettajat
Anu Seppänen
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
RE1PC2
Restonomi, päivä, 1. lukukausi, Porvoo, ryhmä 2
Opintojakso
MAR001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Vko
34 Opintojakson esittely, orientoituminen markkinointiajatteluun
35 Asiakasymmärrys, asiakastiedon kerääminen
36 Oppimistehtävä 1 Asiakastiedon kerääminen
37 Asiakasymmärrys, segmentointi ja asiakaspersoonan luominen
38 Oppimistehtävä 1 Asiakaspersoonan määrittely
39 Asiakasymmärrys, ostokäyttäytyminen ja ostopolku
40 Oppimistehtävä 1 Asiakkaan ostopolun kuvaus
41 Oppimistehtävän 1 palautus
42 Intensiiviviikko, ei lähiopetusta
43 Markkinointimix, tuote ja brändi + oppimistehtävä 2
44 Markkinointimix, hinta + oppimistehtävä 2
45 Markkinointimix, saatavuus + oppimistehtävä 2
46 Markkinointimix, markkinointiviestintä + oppimistehtävä 2
47 Markkinointimix, henkilöstö, palveluympäristö ja prosessit + oppimistehtävä 2
48 Vastuullisuus markkinoinnissa + oppimistehtävän 2 palautus
49 Tentti ke 7.12. klo 11-13 (maanantaina 5.12. ei opetusta)
50 Uusintatentti

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Oppimateriaalit

Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
- lähiopetus (luennot, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
- itsenäinen opiskelu (projektityöskentely, tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
- projektityö: asiakaspersoonan määrittely, asiakkaan ostopolun kuvaus ja markkinointimixin soveltaminen omaan liikeideaan (ryhmätyö)
- tentti (yksilösuoritus)

Työelämäyhteydet

Työelämän konsultointi oman liikeidean kehittelyprosessissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään viikolla 49, uusintatentti viikolla 50.

Kansainvälisyys

Kansainväliset lähteet ja kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

a) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

b) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

Oppimistehtävät

Oppimistehtävä 1: Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus.
Oppimistehtävä 2: Markkinointimix
Oppimistehtävä 3: Tentti

Arviointitavat

Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:

85-100 pistettä 5
75-84 pistettä 4
65-74 pistettä 3
55-64 pistettä 2
40-54 pistettä 1

Oppimistehtävät tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat

T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–20 pistettä
T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-50 pistettä
Opintojakson tentti, 0-30 pistettä

Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja
tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön.
Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2.
Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.

Siirry alkuun