Asiakasymmärrys ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAR001HH1A-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.06.2022 - 21.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
Opettajat
Pierantonio Silvani
Ryhmät
IT2PASOF2
Tradenomi tietojenkäsittely, 2. lukukausi, Pasila, Ohjelmistokehitys ryhmä 2
CONTACT
Lähitoteutus
Opintojakso
MAR001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

24.10-19.12.2022

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutusmuodot: Contact, Blended, Online, Virtual ja Demo.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Teet näyttösi opintojakson omalla DEMO-toteutuksella, jolle ilmoittaudut PEPISSÄ.

Näytössä kuvaat ja analysoit valitsemasi organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja 7P-mallin avulla. Tarkemmat ohjeet löydät DEMO-toteutuksen Moodlesta.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Intro

Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjalähteet
Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi
Lisälukemisto

Kotler, Principles of Marketing
Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, international edition, 2015 tai uudempi painos. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Luennot, ryhmätyöt, ryhmätyön ohjaus

Työelämäyhteydet

Kurssi sidotaan soveltuvin osin työelämäyhteyksiin.

Oppimistehtävät

Oppimistehtävät 1 ja 2 tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat

T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–20 pistettä

Tehtävän ohjeistus on opintojakson esittely välilehdellä.
T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-50 pistettä

Tehtävän ohjeistus on opintojakson esittely välilehdellä.
Opintojakson tentti, 0-30 pistettä

Käsitetentti, sisältää monivalintakysymyksiä
Yksilötehtävä, suoritetaan opintojakson lopuksi.
Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja
tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön.
Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2.
Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.

Arviointitavat

Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
• määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
• kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
• kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
• kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
• tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
• tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.

Siirry alkuun