Strateginen brändin rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001AS2A-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 13.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Anna Vähäsalo
- Ryhmät
-
EVENINGIltaopetus
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
ONLINEVerkkototeutus
- Opintojakso
- MAR001AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa. Aikataulu julkaistaan lähempänä toteutuksen alkamista. Toteutukselle osallistujilta edellytetään läsnäoloa jokaisella lähitapaamiskerralla.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact, Blended, Online Blended näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänä on laatia valitulle yritykselle, tuotteelle tai palvelulle brändistrategia. Perustele valintasi tietoperustan avulla.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Intro
Tällä kurssilla opit brändäyksen perusteet ja ymmärrät brändin merkityksen liiketoiminnalle. Opit teorian ja esimerkkien kautta miten brändiä rakennetaan nykypäivän modernille kuluttajalle. Saat työkaluja brändistrategian suunnitteluun ja valmiuksia viedä strategiaa käytäntöön. Osaaminen luo tärkeän pohjan markkinoinnin syventäville opintojaksoille, joissa pääset soveltamaan brändäyksen menetelmiä asiakasarvon luomiseksi.
Oppimateriaalit
Suositeltava kurssikirjallisuus:
Aaker, D. A. (2010).?Building strong brands. Pocket Books/Simon & Schuster.
Keller, K. & Swaminathan, V. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. Pearson. Harlow, UK.
Ruokolainen, P. (2020). Brändikäsikirja. Kauppakamari.
Opettajan luentomateriaali.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista sekä opiskelijan itsenäisestä opiskelusta ja tiimityöskentelystä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Työelämäyhteydet
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti, niihin valmistaudutaan luentojen aikana valmistavilla tehtävillä, joihin saa sekä ohjausta että vertaispalautetta. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.
Kansainvälisyys
Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija voi näytössä osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ennen näyttöön osallistumista.
Oppimistehtävät
Kurssi sisältää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä, jotka tarkentuvat myöhemmin.
Arviointitavat
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee brändistrategiaan liittyvät peruskäsitteet. Hän osaa nimetä joitain brändistrategian tavoitteita ja ymmärtää brändäyksen roolin yrityksen kilpailukeinona.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa kuvata brändistrategian keskeiset käsitteet sekä prosessit. Hän ymmärtää sen roolin organisaatiolle ja yhteyden liiketoiminnan tavoitteisiin. Hän osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja suunnitella brändimarkkinoinnin ratkaisuja, joissa huomioidaan vastuullisuus.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija hallitsee brändistrategian käsitteet sekä prosessit. Hän osaa arvioida ja soveltaa bränditeoriaa sekä erilaisia brändäyksen viitekehyksiä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen brändistrategian ja sen avulla lisäarvoa asiakkaalle, vastuullisuus, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden. Hän osaa analysoida brändejä ja arvioida brändistrategian toteutumista markkinoinnissa. Hänellä on taito viestiä ratkaisunsa ammattimaisesti.
Lisätiedot
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.