Strateginen brändin rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAR001AS2A-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 10.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Mia-Maria Salmi
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
TR3HEMAR1
Tradenomi liiketalous, 3. lukukausi, Helsinki, markkinointi ja viestintä, ryhmä 1
Opintojakso
MAR001AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Esitellään opintojakson alussa
Tapaamiset torstaisin klo 11.00-n 16.30, tila 1004

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Opintojakson toteutusmuodot Contact, Blended, Online Blended näyttö ja opinnollistaminen.

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.

Näyttötehtävänä on laatia valitulle yritykselle, tuotteelle tai palvelulle brändistrategia. Perustele valintasi tietoperustan avulla.

Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.

Intro

Tällä kurssilla opit brändäyksen perusteet ja ymmärrät brändin merkityksen liiketoiminnalle. Opit teorian ja esimerkkien kautta miten brändiä rakennetaan nykypäivän modernille kuluttajalle. Saat työkaluja brändistrategian suunnitteluun ja valmiuksia viedä strategiaa käytäntöön. Osaaminen luo tärkeän pohjan markkinoinnin syventäville opintojaksoille, joissa pääset soveltamaan brändäyksen menetelmiä asiakasarvon luomiseksi.

Oppimateriaalit

Itsenäisesti haettu brändikirjallisuus ja projektiin liittyvä taustamateriaali
Luennot ja muu tunneilla jaettu materiaali

Suositeltava kirjallisuus:

Aaker, D. A. (2010).Building strong brands. Pocket Books/Simon & Schuster.

Keller, K. & Swaminathan. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. Pearson. Harlow, UK.

Ruokolainen, P. (2020) Brändikirja. Kauppakamari.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Lähitapaamiset: luennot, luennoilla tehtävät tehtävät & ohjaus
Itsenäinen työskentely
Tiimityöskentely

Työelämäyhteydet

Oppimistehtävät linkittyvät työelämään
Oppimistehtävä 2 Yrityscase
Vierailijaluento
Yritysvierailu (konsulttiyritys Deloitte)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Yritysesimerkit sisältävät myös kansainvälisiä esimerkkejä.

Vierailu kansainväliseen yritykseen

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opinnollistaminen

Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt,
voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

Oppimistehtävät

Yksilötehtävät
40 % arvosanasta

Projektityö ryhmässä
Yrityscase: Brändistrategian kuvaus, analyysi, kehitysideat, esitys ja argumentointi
60 % arvosanasta

Arviointitavat

Arviointikriteeri - arvosana 5

Opiskelija hallitsee brändistrategian käsitteet sekä prosessit. Hän osaa arvioida ja soveltaa bränditeoriaa sekä erilaisia brändäyksen viitekehyksiä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen brändistrategian ja sen avulla lisäarvoa asiakkaalle, vastuullisuus, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden. Hän osaa analysoida brändejä ja arvioida brändistrategian toteutumista markkinoinnissa. Hänellä on taito viestiä ratkaisunsa ammattimaisesti.

Arviointikriteeri - arvosana 3

Opiskelija osaa kuvata brändistrategian keskeiset käsitteet sekä?prosessit. Hän ymmärtää sen roolin organisaatiolle ja yhteyden liiketoiminnan tavoitteisiin. Hän osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja suunnitella brändimarkkinoinnin ratkaisuja, joissa huomioidaan vastuullisuus.

Arviointikriteeri - arvosana 1

Opiskelija tuntee brändistrategiaan liittyvät peruskäsitteet. Hän osaa nimetä joitain brändistrategian tavoitteita ja ymmärtää brändäyksen roolin yrityksen kilpailukeinona.
Englanniksi

Siirry alkuun