Strateginen brändin rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAR001AS2A-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2025 - 10.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 14.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 45
- Koulutus
- TRALI Tradenomi liiketalous
- Opettajat
- Mia-Maria Salmi
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
TR3HEMAR1Tradenomi liiketalous, 3. lukukausi, Helsinki, markkinointi ja viestintä, ryhmä 1
- Opintojakso
- MAR001AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Esitellään opintojakson alussa
Tapaamiset torstaisin klo 11.00-n 16.30, tila 1004
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakson toteutusmuodot Contact, Blended, Online Blended näyttö ja opinnollistaminen.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Lisätietoa on Moodlessa sivustolla Markkinointi ja viestintä: näytöt ja opinnollistaminen (kurssiavain näyttö) on lisätietoja https://hhmoodle.haaga-helia.fi/course/view.php?id=32573. Osaamista ohjaavan opettajan nimen löydät https://www.haaga-helia.fi/fi/ohjaus-ja-hyvinvointi/osaamista-ohjaava-opettaja.
Näyttötehtävänä on laatia valitulle yritykselle, tuotteelle tai palvelulle brändistrategia. Perustele valintasi tietoperustan avulla.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Intro
Tällä kurssilla opit brändäyksen perusteet ja ymmärrät brändin merkityksen liiketoiminnalle. Opit teorian ja esimerkkien kautta miten brändiä rakennetaan nykypäivän modernille kuluttajalle. Saat työkaluja brändistrategian suunnitteluun ja valmiuksia viedä strategiaa käytäntöön. Osaaminen luo tärkeän pohjan markkinoinnin syventäville opintojaksoille, joissa pääset soveltamaan brändäyksen menetelmiä asiakasarvon luomiseksi.
Oppimateriaalit
Itsenäisesti haettu brändikirjallisuus ja projektiin liittyvä taustamateriaali
Luennot ja muu tunneilla jaettu materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Aaker, D. A. (2010).Building strong brands. Pocket Books/Simon & Schuster.
Keller, K. & Swaminathan. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. Pearson. Harlow, UK.
Ruokolainen, P. (2020) Brändikirja. Kauppakamari.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Lähitapaamiset: luennot, luennoilla tehtävät tehtävät & ohjaus
Itsenäinen työskentely
Tiimityöskentely
Työelämäyhteydet
Oppimistehtävät linkittyvät työelämään
Oppimistehtävä 2 Yrityscase
Vierailijaluento
Yritysvierailu (konsulttiyritys Deloitte)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Kansainvälisyys
Yritysesimerkit sisältävät myös kansainvälisiä esimerkkejä.
Vierailu kansainväliseen yritykseen
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Opinnollistaminen
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt,
voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta.
Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Oppimistehtävät
Yksilötehtävät
40 % arvosanasta
Projektityö ryhmässä
Yrityscase: Brändistrategian kuvaus, analyysi, kehitysideat, esitys ja argumentointi
60 % arvosanasta
Arviointitavat
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija hallitsee brändistrategian käsitteet sekä prosessit. Hän osaa arvioida ja soveltaa bränditeoriaa sekä erilaisia brändäyksen viitekehyksiä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen brändistrategian ja sen avulla lisäarvoa asiakkaalle, vastuullisuus, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden. Hän osaa analysoida brändejä ja arvioida brändistrategian toteutumista markkinoinnissa. Hänellä on taito viestiä ratkaisunsa ammattimaisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa kuvata brändistrategian keskeiset käsitteet sekä?prosessit. Hän ymmärtää sen roolin organisaatiolle ja yhteyden liiketoiminnan tavoitteisiin. Hän osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja suunnitella brändimarkkinoinnin ratkaisuja, joissa huomioidaan vastuullisuus.
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee brändistrategiaan liittyvät peruskäsitteet. Hän osaa nimetä joitain brändistrategian tavoitteita ja ymmärtää brändäyksen roolin yrityksen kilpailukeinona.
Englanniksi