Palveluyrityksen kulttuuri (3 op)
Toteutuksen tunnus: LEA8HA004-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2018 - 31.07.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 1 - 60
- Koulutus
- HOTEM Degree Programme in Hospitality, Tourism and Experience Management
- HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
- MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
- RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
Arviointiasteikko
H-5
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso on suoritetaan kirjapakettina tenttimällä valinnaiset teokset (ks. Oppimateriaalit). Jakso suoritetaan tenttimällä kolme teosta. Vaihtoehtoista suoritustapaa tai AHOT-menettelyä ei ei ole, kirjapaketissa tutustutaan tuoreisiin ajatuksiin tutkimuksesta ja käytännöistä.
Oppimateriaalit
Kolme teosta esim. seuraavista: 1. Tanskanen, R. ja Liiri, T. 2014. Esimies ja ryhmä tekevät tulosta. Menestyminen jatkuvassa muutoksessa. Työturvallisuuskeskus TTK. 2. Hofstede, G. 1993. Kulttuurit ja organisaatiot. Mielen ohjelmointi. WSOY. 3. Honkanen, H. 2005. Muutoksen agentit: muutoksen ohjaaminen ja johtaminen. Suomen psykologiliitto/Edita. 4. Piha, K. 2017. Konflikti päivässä: kulttuuri ratkaisee yrityksen kohtalon. Alma Talent. E-aineistona: http://ezproxy.haaga-helia.fi:2048/login?url=https://bisneskirjasto.almatalent.fi/teos/EAGBBXXTBBAED# 5. Schein, E. 2009. Yrityskulttuuri – selviytymisopas: tietoa ja luuloja kulttuurimuutoksesta. Laatukeskus. 6. Schein, E.H. 2009. The Corporate Culture Survival Guide –sense and nonsense about culture change. Jossey-Bass Inc., San Francisco. 7. Hofstede, G. 2010. Cultures and Organizations: Software of the Mind: intercultural coopertation and its importance for survival. McGraw-Hill. 8. Trompenaars, F. and Hampden-Turner C. 2012. Riding the waves of culture: understanding diversity in global business. Nicholas Brealey, London. 9. Spector, R. & Reeves, B. 2017. The Nordstrom way to customer experience excellence: creating a values-driven service culture. E-book. Available: https://www.ellibslibrary.com/haagahelia/9781119375357
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kirjallisuudessa perehdytään klassisiin näkemyksiin kulttuurin johtamisesta ja tämän päivän tuoreeseen tietoon.
Työelämäyhteydet
Kirjapaketin teokset perustuvat käytännön työelämän tutkimukseen ja siitä tehtyihin johtopäätöksiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjapaketin voi suorittaa yleisinä tenttipäivinä. Ilmoittaudu a) jaksolle MyNetissä b) Uusintatenttiin Mynetin kohdassa Uusintatentit – Haaga ko. ilmoittautumisaikoina. Ilmoita valitsemasi kirjat (3 teosta) uusintatenttilomakkeella kohdassa Tenttikirjat.
Kansainvälisyys
Kirjallisuus (oppimateriaalit) on osittain englanninkielistä ja käsittelee kansainvälistä yritystoimintaa.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Ei ole, kirjapaketissa tutustutaan tuoreisiin ajatuksiin tutkimuksesta ja käytännöistä.
Arviointitavat
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 – 5 (arviointikriteerit). Kolmesta teoksesta on saatava kustakin hyväksyttävä vastaus.