Palvelutiimin johtaminen virtuaaliympäristössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LEA8HA002-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 26.03.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.03.2019 - 19.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 32
- Koulutus
- HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
- Opettajat
- Kari Nurminen
- Ryhmät
-
02HAAGAVV02HAAGAVV Haagan vapaasti valittavat
-
VIRTUALVirtuaalitoteutus
- Opintojakso
- LEA8HA002
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Jakso toteutetaan kokonaan etäopetuksena kevään 2019 4. periodin aikana. Viikottain on yhteinen chat (1-2 tuntia, alustavasti torstaisin 14-16). Tehtävien palautus ja vertaisarviointi viimeistään viikolla 21/2019 (takaraja 22.5.)
Oppimateriaalit
Mukherjee, D., Lahiri, S., Mukherjee, D & Billing, T. 2012. Leading virtual teams: how do social, cognitive, and behavioral capabilities matter? Management Decision Vol. 50 No. 2, 2012 pp. 273-290. (pakollinen) Luettavissa: http://ezproxy.haaga-helia.fi:2048/login?url= https://haaga-helia.finna.fi/Primo/Search?lookfor=Leading+virtual+teams%3A+how+do+social%2C+cognitive%2C+and+behavioral+capabilities+matter%3F&type=AllFields Luettu 19.11..2018.
Saarinen, J. 2016. Managing global virtual teams. Doctoral thesis, Aalto University. (suositeltava)
Salla, M. 2013. Leadership in multicultural virtual team environment. Bachelor’s thesis, Haaga-Helia Uas. DP in International Business. Luettavissa: http://www.theseus.fi/handle/10024/69069 Luettu: 19.11.2018 (pakollinen)
Shuffer, M., Wiese, C., Salas, E. & Burke, S. 2010. Leading One Another Across Time and Space: Exploring shared Leadership Functions in Virtual Teams. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones Vol. 26, N:o 1, 2010. Pags. 3-17. Luettavissa: http://ezproxy.haaga-helia.fi:2048/login?url=https://haaga-helia.finna.fi/Primo/Search?lookfor=Leading+One+Antother+Across+Time+and+Space%3A+Exploring+shared+Leadership+Functions+in+Virtual+Teams.+&type=AllFields Luettu 19.11.2018.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Jakso toteutetaan Moodle-alustalla. E-tunteja, e-materiaaleja ja verkkokokoontumisia (chat, videokonferenssit). Yksiötyö (testaus) ja ryhmän ongelmanratkaisutehtävä.
Jakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
a. Verkko-opetus ja siihen liittyvät tehtävät (tämä toteutus keväällä 2019)
b. Intensiivitoteutuksena (lähiopetus ja tehtävät verkossa)
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi (ei ole osa jakson arvosanan määräytymisessä).
Työelämäyhteydet
Jakson osallistujat voivat toimia omalta työpaikaltaan käsin ja tuoda tiimin käsiteltäväksi päivittäisen toiminnan ongelmia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suorituksia ei arvioida kokein. (ks. alla kohta Oppimistehtävät)
Kansainvälisyys
Esimerkkejä kansainvälisistä tiimeistä (alueellinen tai muu maantieteellinen etäisyys). Mahdolliset vierailevat opettajat yhteistyökouluista. Osa materiaaleista englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Jakso on verkkototeutus ja mahdollista suorittaa vain osallistumalla (virtuaali)tiimin työskentelyyn sekä tekemällä tehtävät ja vertaisarvioinnin.
Oppimistehtävät
Esittelyvideo (ei arvioida, mutta on osasuoritus) n. 2 minuuttia kunkin osallistujan tuottamana.
Tiimihaaste - etätehtävä (35 p). Etätiimit ratkovat - selvittävät virtuaaliympäristössä toimimisen haasteita. 4-5 sivuinen raportti lähdeluetteloineen ja liitteineen.
Yksilötehtävä (35 p). Osallistuja tekee min. 4 toimintatyyliin, persoonallisuuteen ja johtajuuteen liittyvää testiä ja raportoi niiden tulokset sekä arvioi tulosten luotettavuutta (validiteetti ja reliabiliteetti).
Tiimin jäsenten vertaisarviointi (10-40 p). Tiimihaasteen (raportin) toimittamisen jälkeen tiimien jäsenet arvioivat keskenään kunkin suoritukset - panostukset tiimin onnistumiseen.