Palkitseminen ja suorituksen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LEA4HM008-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.06.2020 - 30.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 15 - 40
- Koulutus
- LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
- Opettajat
- Johanna Maaniemi
- Ryhmät
-
MALEAFJohtajuus ja henkilöstövoimavarat, masterit, Pasila
- Opintojakso
- LEA4HM008
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kurssi sisältää lähiopetuskertoja 28.10 - 16.12. 2020 välisenä aikana keskiviikkoisin klo 17:40 - 20:30. Tapaamisen järjestetään verkossa Koronatilanteesta johtuen.
Kurssin tarkempi aikataulu ilmoitetaan kurssin alettua ensimmäisessä tapaamisessa ja kurssin Moodle-sivulla.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä. Toteutus sisältää kirjallisuutta, tehtäviä, yritysprojekteja.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali ilmoitetaan kurssin alkaessa kurssin Moodle-sivulla
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Kurssi sisältää lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, ryhmätyöskentelyä.
Kurssi sisältää lähiopetuskertoja 28.10 - 16.12. 2020 välisenä aikana keskiviikkoisin klo 17:40 - 20:30. Tapaamisen järjestetään verkossa Koronatilanteesta johtuen.
Osaamistavoitteet:
Kurssilla opitaan palkitsemisen ja suorituksen johtamisen teorioita, käytännön sovelluksia ja ajankohtaisia trendejä. Kurssilla opitaan, miten suorituksen johtamien ja palkitseminen liittyvät toisiinsa. Palkitsemista ja suorituksen johtamista käsitellään erityisesti yksilön motivaation, johtamisen ja organisaation vaikutuksien näkökulmista. Opiskelija oppii tunnistamaan palkitsemisen kokonaisuuden merkityksen työmotivaatiolle ja tunnistamaan palkitsemisen kokonaisuuteen liittyvät osa-alueet. Hän oppii arvioimaan kriittisesti erilaisten palkitsemistapojen hyötyjä ja haittoja ja niiden toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä . Lisäksi kurssilla opitaan suunnittelemaan palkitsemisen kehittämisen vaiheet ja tunnistamaan kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Sisältö:
Mitä suorituksen johtaminen ja palkitseminen on?
Työmotivaatioon vaikuttavat tekijät
Palkitsemisen kokonaisuus
Palkitsemisen toimivuuteen vaikuttavat tekijät
Trendit
Palkitsemisen ja suorituksen johtamisen kehittäminen
Työelämäyhteydet
Yritysesimerkit, oppimistehtävät omaan työkokemukseen / työorganisaatioon peilaten
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Kansainväliset tutkimukset ja yritysesimerkit
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Itsenäinen opiskelu 111 h ja lähiopetus 24 h
Mahdollinen AHOTointi ja sen hyödyntäminen opintojaksolla sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT): Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.
Oppimistehtävät
Kurssi sisältää ennakkotehtävän ja oppimistehtäviä. Kurssiin sisältyy oman oppimisen arviointi, joka toteutetaan kurssin päätyttyä E-lomakkeella (toimii samalla myös kurssipalautteena).
Arviointitavat
Ennakkotehtävä, oppimistehtävät
Arviointiasteikko on 1-5:
Arvosana 1
Opiskelija tunnistaa erilaisia palkitsemisen teorioita ja lähestymistapoja. Hän osaa määritellä erilaisia palkitsemistapoja ja palkitsemisen toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kuvata, miten palkitseminen liittyy liiketoiminnan menestykseen.
Arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija soveltaa erilaisia malleja ja teorioita palkitsemisen kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia palkitsemiseen liittyviä lähestymistapoja ja menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja monitahoisesti palkitsemisen toimivuuteen liittyviä tekijöitä ja erilaisia lähestymistapoja. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palkitsemisen malleja ja kehittämistapoja ja arvioida niiden vahvuuksia ja heikkouksia erilaisissa tilanteissa.