Innovativ företagsamhet och finansiering (5 sp)

Kod: LEA2VM2202-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid
04.01.2021 - 15.01.2021
Registrering för implementering har avslutats.
Tajmning
18.01.2021 - 21.05.2021
Implementeringen har avslutats.
Antal studiepoäng
5 sp
Verksamhetspunkt
Porvoon toimipiste
Undervisningsspråk
svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 40
Utbildning
VIMA
Lärare
Katri Heikkinen
Kai Pietilä
Kurs
LEA2VM2202

Vitsordsskala

H-5

Periodisering av innehållet

vecka Katri (ti 12-13.30) Kai (ti 14-15.30)

3 Intro, Uppgift 1 & 2 noggrannare
Företagsverksamhet wrap up BMC, VPC, ekonomiuppgifter noggrannare

4 Innovationer & LAB8 verktyg, Service Design, Intro till uppgift 4
Repetition av resultat- och balansräkning

5 Start-ups & företag, Uppgift 3 noggrannare
Diskussion (på finska) kring uppgift 1 + COVID19 och företagsverksamhet (Katri & Kai)

6 Co-Innovation Builder, val av LAB8 verktyg till uppgift 4
Finansiering

7 Co-Innovation Builder – bearbeta uppgift 3 på egen hand, finns online om ni behöver hjälp
Räkna framtidsvärde & nuvärde

8 SPORTLOV SPORTLOV

9 LAB8 verktyg – demosession TrendCanvas
Finansiering

10 Diskussion kring uppgift 3, innovativ företagsamhet
Finansiering

11 LAB8/Företagare Finansiering

12 INTENSIVVECKA INTENSIVVECKA

13 LAB8/Företagare Finansiering

14 LAB8/Företagare Företagare/projekt

15 LAB8/Företagare Finansiering

16 LAB8/Företagare Företagare/projekt

17 Diskussion kring uppgift 4 Diskussion kring uppgift 2 & feedback för hela kursen (Katri & Kai)

18-20 INGA TIMMAR

Utförandemetoder

a) Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen

b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Till ämnet anknytande böcker och artiklar
Företagens webbsidor
Allmänna ekonomiska rapporter och statistiker
Lärarnas material
Material producerat av de studerande
Ries, Eric. 2011. The Lean startup
Jonason, Möree & Simon. 2019. Ta betalt! Hur prissättning påverkar allt
Pinheiro, Tenny 2014. The Service Startup. Design gets lean.
Tracy, John A. 2013. Accounting for dummies
Service Design and Innovation for Start-ups. Touchpoint vol 11 no 1. July 2019. Service Design Network.

Undervisningsmetoder

Forskande och utvecklande inlärning
Projekt
Närundervisning: Gästföreläsare från: Startup finansiärer, bank, startup-företagare, service designers
Grupparbete
Självutvärdering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare, arbetslivsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

N/A

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Om den studerande har inhämtat kursens kompetenser till exempel genom tidigare arbetsuppgifter, fritidsintressen eller en annan studieperiod kan hen visa sitt kunnande genom yrkesprov. Läs mer om detta och validering (AHOT) på MyNet

Studerandes tidsanvändning och belastning

Uppgift 1: Innovationer och företagartest (individuellt) deadline 31.1.2021 (10 % av vitsordet)


Uppgift 2: Gästföreläsare (parvis) -deadline 20.4.2021 (10 % av vitsordet). Skaffa en företagare som gästföreläsare. Sessionen bör ta 30-45 min inklusive frågor mm. Det är fritt fram bransch, ämne mm. OBS! Det bör framkomma hur de producerar mervärde!! Ni kan välja att intervjua (banda in på förhand) eller ha en live session i Zoom. Boka tid när det passar företagaren (behöver inte vara på våra timmar) någon gång under veckorna 4-16. Om bandat prat så bokas ingen lektionstid (eller 1 gång då alla videon ses) för detta, utan videon läggs i Moodle och studerande bekantar sig med videon på egen tid och fyller i feedbacken.



Uppgift 3: Co-Innovation Builder (projektteam) - deadline 21.2 & 28.2 (20 % av vitsordet). Fyll i Co-Innovation Builder canvasen teamvis (samma team som i Beautysalong projektet), gör en 5-10 minuters slutpresentation av den samt bedöm individuellt er och två andra team slutpresentationer. Tidsmässigt 2 veckor tid att fylla i Co-Innovation Builder canvasen och skapa video av den (närtimmarna till det), 1 vecka feedback samt en lektion att gå igenom feedbacken från andra och reflektera kring uppgiften.


Uppgift 4: LAB 8 verktyg (2-3 personers team) - deadline 18.4 (20 % av vitsordet). Bekanta er (i team på 2-3 personer) med LAB 8 verktygen, välj ett verktyg och tillämpa det under en session (1h30 minuter) för andra i Zoom på svenska samt samla in feedback och gör en rapport kring det hela. Genomföringen sker under veckorna 11-15

Uppgift 5: 40 % Beauty Salong – innovativa lösningar med mervärde (grupparbete) – ingår ekonomiska uträkningar, presentation (Marina, Sanne, Maria, Katri, Kai). 3 individuella uppgifter - dl 7.2, 7.3 & 28.3

Tilläggsuppgifter

Inlärningsuppgifter
Rapporter, presentationer
Själv och kollegial utvärdering

Go back to top of page