Innovativ företagsamhet och finansiering (5 sp)

Kod: LEA2VM2202-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid
15.06.2020 - 28.08.2020
Registrering för implementering har avslutats.
Tajmning
24.08.2020 - 18.12.2020
Implementeringen har avslutats.
Antal studiepoäng
5 sp
FUI-andel
5 sp
Verksamhetspunkt
Porvoon toimipiste
Undervisningsspråk
svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 30
Utbildning
VIMA
Lärare
Katri Heikkinen
Kai Pietilä
Kurs
LEA2VM2202

Vitsordsskala

H-5

Periodisering av innehållet

vecka Katri (to 12-13.30) Kai (fre 12-13.30)

35 Intro (Katri & Kai), Uppgift 1 & 2 noggrannare
Företagsverksamhet wrap up BMC, VPC, ekonomiuppgifter noggrannare

36 Innovationer & LAB8 verktyg, Service Design, Uppgift 4 noggrannare
Repetition av resultat- och balansräkning

37 Start-ups & företag, Co-Innovation Builder, Uppgift 3 noggrannare
Diskussion kring uppgift 1 + COVID19 och företagsverksamhet (Katri & Kai)

38 Inga LEA-timmar (ni har workshop Myyvä tilakonsepti: Tilan Look&Feel med Sanne & Annika)
Inga timmar (Utvecklingsdag)


39 Co-Innovation Builder – bearbeta uppgift 3 på egen hand, finns online om ni behöver hjälp
Räkna framtidsvärde & nuvärde

40 LAB8 verktyg – demosession TrendCanvas
Finansiering


41 Diskussion kring uppgift 3
Finansiering

42 LAB8/Företagare
LAB8/Företagare/Projekt


43 Innovativ företagsamhet
Finansiering

44 Inga LEA-timmar (ni har workshop Myyvä tilakonsepti: Tilan Look&Feel med Sanne & Annika)
LAB8/Företagare/Projekt

45 LAB8/Företagare
Finansiering

46 LAB8/Företagare
LAB8/Företagare/Projekt

47 LAB8/Företagare
Finansiering

48 LAB8/Företagare
LAB8/Företagare/Projekt

49 LAB8/Företagare
LAB8/Företagare/Projekt

50 Diskussion kring uppgift 4
Diskussion kring uppgift 2 (Katri & Kai)

51 Feedback (Katri & Kai)

Utförandemetoder

a) Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen

b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.

I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Till ämnet anknytande böcker och artiklar
Företagens webbsidor
Allmänna ekonomiska rapporter och statistiker
Lärarnas material
Material producerat av de studerande
Ries, Eric. 2011. The Lean startup
Jonason, Möree & Simon. 2019. Ta betalt! Hur prissättning påverkar allt
Pinheiro, Tenny 2014. The Service Startup. Design gets lean.
Tracy, John A. 2013. Accounting for dummies
Service Design and Innovation for Start-ups. Touchpoint vol 11 no 1. July 2019. Service Design Network.

Undervisningsmetoder

Forskande och utvecklande inlärning
Projekt: Studerande jobbar på sina egna företagsideer
Företagsbesök: Nya företag som berättar om vad det innebär att sätta igång ett företag, att växa, att finansiera verksamheten. Varje studerande besöker 2 företag. Insikterna presenteras på följande session.
Närundervisning: Gästföreläsare från: Startup finansiärer, bank, startup-företagare, service designers
Grupparbete
Självutvärdering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare, arbetslivsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

N/A

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Om den studerande har inhämtat kursens kompetenser till exempel genom tidigare arbetsuppgifter, fritidsintressen eller en annan studieperiod kan hen visa sitt kunnande genom yrkesprov. Läs mer om detta och validering (AHOT) på MyNet

Studerandes tidsanvändning och belastning

Uppgift 1: Innovationer och företagartest (individuellt) deadline 9.9.2020 (10 % av vitsordet)


Uppgift 2: Gästföreläsare (parvis) -deadline 11.12.2020 (10 % av vitsordet). Skaffa en företagare som gästföreläsare. Sessionen bör ta 30-45 min inklusive frågor mm. Det är fritt fram bransch, ämne mm. OBS! Det bör framkomma hur de producerar mervärde!! Ni kan välja att intervjua (banda in på förhand) eller ha en live session i Zoom. Boka tid när det passar företagaren (behöver inte vara på våra timmar) någon gång under veckorna 36-50. Om bandat prat så bokas ingen lektionstid (eller 1 gång då alla videon ses) för detta, utan videon läggs i Moodle och studerande bekantar sig med videon på egen tid och fyller i feedbacken.



Uppgift 3: Co-Innovation Builder (projektteam) - deadline 27.9 & 4.10 (20 % av vitsordet). Fyll i Co-Innovation Builder canvasen teamvis (samma team som i Beautysalong projektet), gör en 5-10 minuters slutpresentation av den samt bedöm individuellt er och två andra team slutpresentationer. Tidsmässigt 2 veckor tid att fylla i Co-Innovation Builder canvasen och skapa video av den (närtimmarna till det), 1 vecka feedback samt en lektion att gå igenom feedbacken från andra och reflektera kring uppgiften.


Uppgift 4: LAB 8 verktyg (3 personers team) - deadline 4.12 (20 % av vitsordet). Bekanta er (i team på 3 personer) med LAB 8 verktygen, välj ett verktyg och tillämpa det under en session (1h30 minuter) för andra i Zoom på svenska samt samla in feedback och gör en rapport kring det hela. Genomföringen sker under veckorna 40-49 (boka tid under första lektionen).


Uppgift 5: 40 % Beauty Salong (5 grupper) – innovativa lösningar med mervärde (grupparbete) – ingår ekonomiska uträkningar, presentation (Marina, Sanne, Maria, Katri, Kai)

Tilläggsuppgifter

Inlärningsuppgifter
Rapporter, presentationer
Själv och kollegial utvärdering

Go back to top of page