Innovativ företagsamhet och finansiering (5 sp)
Kod: LEA2VM2202-3001
Förverkligandets information
- Anmälningstid
- 17.06.2019 - 23.08.2019
- Registrering för implementering har avslutats.
- Tajmning
- 19.08.2019 - 13.12.2019
- Implementeringen har avslutats.
- Antal studiepoäng
- 5 sp
- FUI-andel
- 5 sp
- Verksamhetspunkt
- Porvoon toimipiste
- Undervisningsspråk
- svenska
- Antal studerande (min. - max.)
- 15 - 30
- Utbildning
- VIMA
- Lärare
- Kalle Räihä
- Marika Alhonen
- Kurs
- LEA2VM2202
Vitsordsskala
H-5
Periodisering av innehållet
Veckoplan: Mån 14-15:30 I rum 3425, Tis 10-11:30 I rum 3425
v 34 Intro + hur hittar man en idé. Mingel. Hur bildar man bra team? Forma team. Hurdana företag vill vi besöka / vad vill vi veta?
v 35 Pitcha idén. Kundförståelse. Plan för att samla in kundinsikter + feedback
v 36 Insamling av data. Första testen med kunder.
v 37 Hur utvecklar man en tjänst som skapar värde för kunderna? Första versionen av kundinsiktsrapporten.
v 38 Deadline för kundinsiktsrapport. Första företagsbesöket. (Kalle borta?)
v 39 Utveckling av tjänsten. Presentation från företagsbesöket.
v 40 Pitcha business ideén
v 41 Hur planerar man företagsverksamheten?
v 42 Hur vet man hur mycket pengar det behövs? (Marika borta)
v 43 Andra företagsbesöket.
v 44 Presentation från företagsbesöket.
v 45 Finansieringsplan
v 46 Test av konceptet. (Nordic Ideation Camp)
v 47 Deadline för företagsbesöksrapporten. (Kalle borta)
v 48 Första versionen av slutrapporten + feedback + test pitching
v 49 Slutpresentation (bjud in experter). Deadline torsdag 5.12.2019
v 50 Utvärdering
Utförandemetoder
a) Närundervisning inklusive inlärningsuppgifter, projektarbete, självständigt arbete samt eventuell tentamen
b) Godkännande av kunskaper som visats på annat sätt (opinnollistaminen / Work & Study), om den studerande lyckas lära sig studiehelhetens innehåll på sin arbetsplats/i sin hobby. Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
c) Identifiering och tillgodoräknande (på finska näyttö, om den studerande behärskar studiehelhetens innehåll). Tilläggsinformation fås av studiehandledaren eller ansvarsläraren.
I modulen ingår även en obligatorisk utvärdering av egen inlärning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Till ämnet anknytande böcker och artiklar
Företagens webbsidor
Allmänna ekonomiska rapporter och statistiker
Lärarnas material
Material producerat av de studerande
Ries, Eric. 2011. The Lean startup
Jonason, Möree & Simon. 2019. Ta betalt! Hur prissättning påverkar allt
Pinheiro, Tenny 2014. The Service Startup. Design gets lean.
Tracy, John A. 2013. Accounting for dummies
Service Design and Innovation for Start-ups. Touchpoint vol 11 no 1. July 2019. Service Design Network.
Undervisningsmetoder
Forskande och utvecklande inlärning
Projekt: Studerande jobbar på sina egna företagsideer
Företagsbesök: Nya företag som berättar om vad det innebär att sätta igång ett företag, att växa, att finansiera verksamheten. Varje studerande besöker 2 företag. Insikterna presenteras på följande session.
Närundervisning: Gästföreläsare från: Startup finansiärer, bank, startup-företagare, service designers
Grupparbete
Självutvärdering
Praktik- och arbetslivssamarbete
Företagsbesök, gästföreläsare, arbetslivsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
N/A
Internationella kontakter
Möjlighet för internationella företagsbesök.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Om den studerande har inhämtat kursens kompetenser till exempel genom tidigare arbetsuppgifter, fritidsintressen eller en annan studieperiod kan hen visa sitt kunnande genom yrkesprov. Läs mer om detta och validering (AHOT) på MyNet
Studerandes tidsanvändning och belastning
Inlärningsuppgifter
Rapporter, presentationer
Individuellt:
- Analys av företagsbesök 25%. (Deadline vecka 47, 22.11.2019)
Team:
- Kundinsiktsrapport 25% (Deadline vecka 38, 20.9.2019)
- Slutrapport + presentation 50% (Deadline 49, 5.12.2019)
- Kollegial utvärdering av insats i grupparbete (påverkar individuella vitsord) Deadline 13.12.2019)
Tilläggsuppgifter
Inlärningsuppgifter
Rapporter, presentationer
Själv och kollegial utvärdering