Markkinoinnin juridiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: LAW003AS2A-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 16.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 11.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Porvoon toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 60
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
Opettajat
Kirsi Ola
Ryhmät
ONLINE
Verkkototeutus
Opintojakso
LAW003AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Tarkempi ohjelma ja aikataulu tulee Moodleen.

Oppimateriaalit

Keskeisin materiaali on Moodlessa jaettava materiaali (diat, artikkelit, linkit, verkkosivustot jne). Opintojakson aikana saatetaan joiltain osin suositella alan teoksia, jotka ilmoitetaan opintojakson aikana. Opettaja varmistaa saatavuuden ennen teoksen suosittelua.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Online-tunneille osallistumista edellytetään min 75% tunneista.
Tunneilla käytetään vaihtelevia, osallistavia ja soveltavia oppimismenetelmiä : luennot, itsenäisen työskentelyn ohjaus, oppimis- ja ryhmätehtävät sekä tapausanalyysit sekä -esitykset.

Työelämäyhteydet

Aiheet liittyvät kiinteästi yritysten toimintaan, ja esimerkkeinä käytetään oikeita yrityselämän tilanteita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Alan suositukset ja ohjeet perustuvat monelta osin kansainvälisten organisaatioiden julkaisuihin. Lisäksi EU-lainsäädäntö ohjaa markkinointia ja tietosuojaa.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Näyttö ja opinnollistaminen

Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opintojakso voidaan myös suorittaa opinnollistamalla. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. Kysy lisää vastuuopettajalta Kirsi Ola (kirsi.ola@haaga-helia.fi)

Oppimistehtävät

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan se suoritetaan arvioitavilla oppimistehtävillä, joita on neljä. Näiden lisäksi opintojaksolla on ryhmätöitä ja harjoituksia, joiden tekeminen vaikuttaa aktiivisuuden arviointiin.

Tehtävät arvioidaan pisteillä tai hyväksytty/hylätty, arviointikriteeristö kerrotaan tehtävän yhteydessä. Myöhässä palautetun oppimistehtävän maksimiarvosana on puolet pistemäärästä, ja palautteen ja/tai oikean vastauksen antamisen jälkeen tehtävää ei enää voi palauttaa.

Kokonaispistemäärä on 50 pistettä, ja opintojakson läpäisyyn tulee saada 20 pistettä. Tehtäviä ei voi uusia, eikä arvosanoja korottaa.
Tehtävien viimeiset palautuspäivät ilmoitetaan tehtävän yhteydessä.

Arviointitavat

Arviointikriteeri - arvosana 1
- tietää keskeiset markkinointia koskevat ohjeet ja säädökset ja osaa hakea markkinointiin liittyvää tietoa.
- osaa peruskäsitteet ja –tilanteet liittyen tavaramerkkeihin ja tekijänoikeuksiin
- tietää tietosuojan vaikutuksen asiakas- ja markkinointirekistereihin.

Arviointikriteeri - arvosana 3
- tietää ja osaa soveltaa keskeisiä markkinointia koskevia ohjeita ja sääntelyä.
- osaa hakea ajankohtaista markkinointiin liittyvää tietoa, mukaanlukien markkinointialan keskeisten instanssien ratkaisukäytäntö.
- tuntee immateriaalioikeuksien merkityksen markkinoinnissa, ja osaa soveltaa tavaramerkki- ja tekijänoikeuslakeja yrityksen markkinointitarpeisiin.
- tuntee tietosuojalainsäädännön vaatimukset liittyen asiakas- ja markkinointirekistereihin.

Arviointikriteeri - arvosana 5
- hallitsee ja osaa soveltaa markkinointia koskevia ohjeita ja sääntelyä.
- tuntee alan vakiintuneita käytäntöjä ja keskeisten instanssien ratkaisukäytäntöä.
- tuntee immateriaalioikeuksien merkityksen markkinoinnissa, ja osaa soveltaa tavaramerkki- ja tekijänoikeuslakeja erilaisiin yrityksen markkinointitarpeisiin sekä tuntee niihin liittyviä sopimuskäytäntöjä.
- hallitsee tietosuojalainsäädännön vaatimukset liittyen asiakas- ja markkinointirekistereihin ja osaa hahmotella yksinkertaisen rekisteriselosteen.

Go back to top of page