Toimittajan esiintymistaito 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: JOU8YJ108-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.04.2020 - 22.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.05.2020 - 12.06.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 - 5
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
0 - 5
Koulutus
YJO Journalismin ylempi amk
Opettajat
Esko Hatunen
Kirsti Pohjaväre
Ryhmät
YJO
YJO Journalismin yamk
Opintojakso
JOU8YJ108

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

ke 27.5. klo 9-16
- Esiintymisen perusteet, perustekniikkaa, kertaus
- Esiintyminen kameralle
- oman toimittajaminän / esiintyjäminän löytäminen, läsnäolo
- harjoituksia ja kokeiluja
to 28.5. klo 9-16
- oman toimittajaminän / esiintyjäminän kehittäminen, muodon ja tyylin taju
- oman ilmaisun hallinta ja syventäminen live-toteutuksissa
- ohjelman juontaminen
- harjoituksia ja niiden purku
ma 1.6. klo 9-16
- oman ilmaisun hallinta ja syventäminen, oma tyyli, rohkeus, persoona peliin
- toimittaja kokijana ja kokeilijana
- harjoituksia ja niiden purku
ke 3.6. klo 9-16
- oman toimittajaminän / esiintyjäminän kehittäminen, livenä ammattilaisena
- live-esiintyminen
- raportointi paikan päältä
- harjoituksia ja niiden purku
to 4.6. klo 9-16
- oman toimittajaminän / esiintyjäminän kehittäminen
- tiedon muokkaamisen taidon ja esiintymistaidon yhdistäminen
- kommentti- ja selitysvideon tekeminen
- jälkitehtävän käynnistäminen
- kurssin päätös ja palaute

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Kurssilla paneudutaan oman esiintyjäminän etsimiseen ja vahvistamiseen kokeilujen ja harjoitusten sekä esiintymistaitojen teoriatiedon ja keskustelevan luennoinnin ja reflektion avulla. Opetus nojautuu kokemukselliseen oppimiseen ja kurssilla harjoitellaan erityyppistä esiintymistä osin eriyttävien tehtävien avulla. Esiintymistä arvioidaan harjoituksissa nauhoitetuista videoista ja äänitteistä. Kurssiin liittyvä kirjallisuus on tarkoitettu taustamateriaaliksi, jota hyödynnetään kurssiin liittyvään jälkitehtävään. Kurssiin liittyy 1 op laajuinen jälkitehtävä, jossa otetaan opittuja asioita käyttöön ja reflektoidaan kurssilla syntyneitä oivalluksia. Oman oppimisen arviointi 1 h.

Oppimateriaalit

Kurssin Moodle-oppimisalustalla jaettava materiaali
Torkki, J. 2015. Puhevalta. Kuinka kuulijat vakuutetaan. Otava.
Saksala, E. 2012. Ammattina juontaja, Like.
Aalto, A-L. & Parviainen, K. 1990 Auta ääntäsi. Otava.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Kurssilla paneudutaan oman esiintyjäminän etsimiseen ja vahvistamiseen kokeilujen ja harjoitusten sekä esiintymistaitojen teoriatiedon ja keskustelevan luennoinnin ja reflektion avulla. Opetus nojautuu kokemukselliseen oppimiseen ja kurssilla harjoitellaan erityyppistä esiintymistä osin eriyttävien tehtävien avulla. Esiintymistä arvioidaan harjoituksissa nauhoitetuista videoista ja äänitteistä. Kurssiin liittyvä kirjallisuus on tarkoitettu taustamateriaaliksi, jota hyödynnetään kurssiin liittyvään jälkitehtävään. Kurssiin liittyy 1 op laajuinen jälkitehtävä, jossa otetaan opittuja asioita käyttöön ja reflektoidaan kurssilla syntyneitä oivalluksia. Oman oppimisen arviointi 1 h.

Työelämäyhteydet

Kurssin pääkouluttaja on esiintymistaidon valmentajan / toimittaja Kikka Pohjaväre, joka tuo tuoretta tietoa toimittajan esiintymistaidoista ja antaa työelämälähtöistä palautetta opiskelijoiden esiintymistaidoista ja -valmiuksista.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Opintojaksolla noudatetaan Haaga-Helian aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT). Opiskelija tulee ensimmäiseen tapaamiseen ja sopii yksityiskohdista vastaavan opettajan kanssa.

Oppimistehtävät

Kurssilla paneudutaan oman esiintyjäminän etsimiseen ja vahvistamiseen kokeilujen ja harjoitusten sekä esiintymistaitojen teoriatiedon ja keskustelevan luennoinnin ja reflektion avulla. Opetus nojautuu kokemukselliseen oppimiseen ja kurssilla harjoitellaan erityyppistä esiintymistä osin eriyttävien tehtävien avulla. Esiintymistä arvioidaan harjoituksissa nauhoitetuista videoista ja äänitteistä. Kurssiin liittyvä kirjallisuus on tarkoitettu taustamateriaaliksi, jota hyödynnetään kurssiin liittyvään jälkitehtävään. Kurssiin liittyy 1 op laajuinen jälkitehtävä, jossa otetaan opittuja asioita käyttöön ja reflektoidaan kurssilla syntyneitä oivalluksia. Oman oppimisen arviointi 1 h.

Arviointitavat

Kurssi arvioidaan asteikolla 1-5. Opiskelija saa harjoituksista suullisen palautteen opettajalta. Oman oppimisen arviointitehtävä ei vaikuta arvosanan muodostukseen. Tehtävä on kaikille opintojaksoille/-kokonaisuuksille yhteinen ja vastauksia käytetään myös opintojakson/-kokonaisuuden kehittämiseen.

Go back to top of page